Kehitystyö konsulttiyrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen
Vaakanainen, Jasmina (2017)
Vaakanainen, Jasmina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802031978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802031978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää konsulttialan yritysten tämän hetkistä kilpailutilannetta tutkimalla liikkeenjohdon konsultointialan markkinoita ja kilpailukenttää. Tutkimuksen pohjalta opinnäytetyön toimeksiantajalle koostettiin toimenpide-ehdotuksia yrityksen kannattavuuden ja uusiutumiskyvyn parantamiseksi. Toimeksiantajaa kutsutaan tässä työssä nimellä Konsultointimestarit Oyj. Yritys on Helsingin pörssissä julkisesti noteerattu keskisuuri konsulttitalo, joka tuottaa valmennus-, konsultointi- ja markkinointipalveluita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena hyödyntäen kahta tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua ja SWOT-analyysiä. Teemahaastatteluilla tutkittiin konsultointiyritysten markkinoiden nykytilannetta ja niiden tulevaisuudennäkymiä sekä konsultointiyritysten välistä yhteistyötä. Haastattelut toteutettiin kolmen Konsultointimestarit Oyj:n kanssa kilpailevan yrityksen asiantuntijan kanssa kasvokkain tapahtuneina yksilöhaastatteluina 17. - 24.10.2017. SWOT-analyysi toimi työkaluna tarkasteltaessa Konsultointimestarit Oyj:n positiota kilpailukentällä suhteessa suurimpiin kilpailijoihin. Markkina- ja kilpailukenttää koskevat tutkimuskysymykset ratkaistiin kahdella tutkimusmenetelmällä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osa-alueesta, kilpailusta ja markkinoista. Kilpailuun liittyvässä käsitteistössä avattiin kilpailijaa, kilpailuetuja, -rooleja ja –strategiaa. Markkinoista kertovassa osuudessa nostettiin esille konsulttiyritysten markkinoita koskettavia tekijöitä ja työkaluja markkinaymmärryksen tueksi. Lisäksi käsiteltiin kilpailusta vapaiden markkinoiden synnyttämistä eli sinisen meren strategiaa. Tutkimuksellisessa osuudessa kerätyt asiantuntijoiden vastaukset litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin konsulttiyritysten kilpailukentän olevan äärimmäisen laaja. Tarkkaa kilpailukenttää ei pystytä määrittelemään. Konsulttialan ennakoitiin kohtaavan monenlaisia muutoksia lähitulevaisuudessa. Muutokset johtuivat digitalisaatiosta, robotisaatiosta ja globalisaatiosta. Konsulttiyritysten välinen yhteistyö nähtiin positiivisena asiana ja tulevaisuudessa sitä saisi olla enemmän. Opinnäytetyössä saatiin laadittua Konsultointimestarit Oyj:lle konkreettisia kehitysehdotuksia. Samalla tutkimus tuotti tietoutta konsultointialan yritysten markkinoiden vallitsevista olosuhteista ja niiden tulevaisuudennäkymistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena hyödyntäen kahta tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua ja SWOT-analyysiä. Teemahaastatteluilla tutkittiin konsultointiyritysten markkinoiden nykytilannetta ja niiden tulevaisuudennäkymiä sekä konsultointiyritysten välistä yhteistyötä. Haastattelut toteutettiin kolmen Konsultointimestarit Oyj:n kanssa kilpailevan yrityksen asiantuntijan kanssa kasvokkain tapahtuneina yksilöhaastatteluina 17. - 24.10.2017. SWOT-analyysi toimi työkaluna tarkasteltaessa Konsultointimestarit Oyj:n positiota kilpailukentällä suhteessa suurimpiin kilpailijoihin. Markkina- ja kilpailukenttää koskevat tutkimuskysymykset ratkaistiin kahdella tutkimusmenetelmällä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osa-alueesta, kilpailusta ja markkinoista. Kilpailuun liittyvässä käsitteistössä avattiin kilpailijaa, kilpailuetuja, -rooleja ja –strategiaa. Markkinoista kertovassa osuudessa nostettiin esille konsulttiyritysten markkinoita koskettavia tekijöitä ja työkaluja markkinaymmärryksen tueksi. Lisäksi käsiteltiin kilpailusta vapaiden markkinoiden synnyttämistä eli sinisen meren strategiaa. Tutkimuksellisessa osuudessa kerätyt asiantuntijoiden vastaukset litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin konsulttiyritysten kilpailukentän olevan äärimmäisen laaja. Tarkkaa kilpailukenttää ei pystytä määrittelemään. Konsulttialan ennakoitiin kohtaavan monenlaisia muutoksia lähitulevaisuudessa. Muutokset johtuivat digitalisaatiosta, robotisaatiosta ja globalisaatiosta. Konsulttiyritysten välinen yhteistyö nähtiin positiivisena asiana ja tulevaisuudessa sitä saisi olla enemmän. Opinnäytetyössä saatiin laadittua Konsultointimestarit Oyj:lle konkreettisia kehitysehdotuksia. Samalla tutkimus tuotti tietoutta konsultointialan yritysten markkinoiden vallitsevista olosuhteista ja niiden tulevaisuudennäkymistä.