Challenges of unmanned vessels : Technical risks and legal problems
Aro, Tommi; Heiskari, Lauri (2018)
Aro, Tommi
Heiskari, Lauri
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052017
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy teknisiin riskeihin ja lainopillisiin ongelmiin, jotka liittyvät miehittämättömien alusten käyttöönottoon. Tarkoituksena oli selvittää millaista teknologiaa tullaan käyttämään ja mitä riskejä niihin sisältyy, sekä minkälaisia lainopillisia ongelmia on ratkaistava ennen kuin miehittämätön operointi on mahdollista. Työtä varten haastattelimme asiantuntijoita, jotka toimivat miehittämättömien alusten kehitysprojekteissa. Tutkimusmateriaaleihimme kuuluivat uutisartikkelit, tieteelliset artikkelit, esitykset sekä rajoitetusti saatavilla olevaa materiaalia haastatelluilta.
Tulimme johtopäätökseen, että tekniset laitteet tulevat tarvitsemaan paljon testausta, jotta niiden rajoitukset ja riskit tunnetaan riittävän hyvin, ja jotta ne voidaan korjata tai minimoida. Käytettävän teknologian tulee olla luotettavaa ja parasta laatua. Lainopillisella puolella saimme selville, että useita ongelmia kohdataan, mutta niiden kanssa on aluksi mahdollista tulla toimeen, ja myöhemmin luoda täysin uusia kokonaisuuksia asetuksista ja määräyksistä koskien miehittämättömiä aluksia. Lainopillisten ongelmien takia operointi on aloitettava kotimaanliikenteessä, mutta kotimaisilla kokemuksilla on mahdollista aloittaa laatimaan kansainvälisiä määräyksiä, jotka myöhemmin mahdollistavat maailmanlaajuisen operoinnin aloittamisen.
Tulimme johtopäätökseen, että tekniset laitteet tulevat tarvitsemaan paljon testausta, jotta niiden rajoitukset ja riskit tunnetaan riittävän hyvin, ja jotta ne voidaan korjata tai minimoida. Käytettävän teknologian tulee olla luotettavaa ja parasta laatua. Lainopillisella puolella saimme selville, että useita ongelmia kohdataan, mutta niiden kanssa on aluksi mahdollista tulla toimeen, ja myöhemmin luoda täysin uusia kokonaisuuksia asetuksista ja määräyksistä koskien miehittämättömiä aluksia. Lainopillisten ongelmien takia operointi on aloitettava kotimaanliikenteessä, mutta kotimaisilla kokemuksilla on mahdollista aloittaa laatimaan kansainvälisiä määräyksiä, jotka myöhemmin mahdollistavat maailmanlaajuisen operoinnin aloittamisen.