"Riittävästi kysyttävää, ei tarvita muuta" : Mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintojen palautelomakkeen muokkaaminen ja testaaminen.
Hämäläinen, Hinni; Kuitunen, Hanna; Marttinen, Sirpa (2010)
Hämäläinen, Hinni
Kuitunen, Hanna
Marttinen, Sirpa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli muokata palautelomake Mikkelin ammattikorkeakoulun mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintoihin soveltuvaksi. Palautelomake pohjautuu Laurea-ammattikorkeakoulussa ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä laadittuun mittariin. Tavoitteena oli muokata helposti ja nopeasti vastattava elektroninen palautelomake, joka antaa täsmällistä tietoa erikoistumisopintojen vaikutuksista ammatilliseen kehittymiseen. Palautelomakkeen muokkausprosessiin kuuluu olennaisena osana kyselyn esitestaus. Muokkaamamme kyselylomake testattiin mielenterveyden edistämisen erikoistumisopinnot päättävällä 13 opiskelijan ryhmällä. Testiryhmän tehtävänä oli arvioida palautelomakkeen sisältöä, väittämien ymmärrettävyyttä ja selkeyttä sekä palautelomakkeen tarkoituksenmukaisuutta. Vastatessaan mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintojen palautekyselyyn ryhmä antoi palautetta suorittamistaan opinnoista.
Opinnäytetyössämme käsittelemme mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintoja, niiden tavoitteita, opetusmenetelmiä ja keskeisiä teemoja. Kuvaamme myös palautelomakkeen muokkaus- ja esitestausprosessia. Teoriatiedon ohessa tuomme esiin kyselyyn vastanneiden kokemuksia erikoistumisopinnoista. Näin hyödynnämme autenttista kokemuksellista tietoa teoriatiedon peilaajana. Palautekyselyyn vastanneet opiskelijat olivat tyytyväisiä erikoistumisopintojen sisältöön ja käytettyihin opetusmenetelmiin. He kokivat erikoistumisopintojen vaikuttaneen ammatilliseen kehittymiseensä, mitä voidaan pitää erikoistumisopintojen tärkeimpänä tavoitteena. Erikoistumisopinnot kehittivät yhteistoiminnallisia taitoja, luovuutta ja kykyä toimia yhteiskunnallisissa muutoksissa. Myös elinikäisen oppimisen merkitys sisäistettiin.
Esitestauksessa saatujen arviointien perusteella muokattua palautelomaketta voidaan pitää onnistuneena. Kyselyyn vastaaminen oli yksinkertaista ja väittämiä pidettiin tarkkoina ja ymmärrettävinä. Kyselyn katsottiin sisältävän erikoistumisopintojen keskeisimmät aihealueet, joten sitä voidaan pitää sisällöltään kattavana. Palautelomakkeesta voidaan erottaa kaksi osiota, joista ensimmäistä voidaan hyödyntää Mikkelin ammattikorkeakoulussa järjestettävissä haavahoidon ja avannehoidon erikoistumisopinnoissa. Osio perustuu käytettävien opetusmenetelmien sekä erikoistumisopintojen yleisten tavoitteiden saavuttamisen arviointiin. Palautekyselyn pääpaino on kuitenkin mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintojen aihealueissa.
Opinnäytetyössämme käsittelemme mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintoja, niiden tavoitteita, opetusmenetelmiä ja keskeisiä teemoja. Kuvaamme myös palautelomakkeen muokkaus- ja esitestausprosessia. Teoriatiedon ohessa tuomme esiin kyselyyn vastanneiden kokemuksia erikoistumisopinnoista. Näin hyödynnämme autenttista kokemuksellista tietoa teoriatiedon peilaajana. Palautekyselyyn vastanneet opiskelijat olivat tyytyväisiä erikoistumisopintojen sisältöön ja käytettyihin opetusmenetelmiin. He kokivat erikoistumisopintojen vaikuttaneen ammatilliseen kehittymiseensä, mitä voidaan pitää erikoistumisopintojen tärkeimpänä tavoitteena. Erikoistumisopinnot kehittivät yhteistoiminnallisia taitoja, luovuutta ja kykyä toimia yhteiskunnallisissa muutoksissa. Myös elinikäisen oppimisen merkitys sisäistettiin.
Esitestauksessa saatujen arviointien perusteella muokattua palautelomaketta voidaan pitää onnistuneena. Kyselyyn vastaaminen oli yksinkertaista ja väittämiä pidettiin tarkkoina ja ymmärrettävinä. Kyselyn katsottiin sisältävän erikoistumisopintojen keskeisimmät aihealueet, joten sitä voidaan pitää sisällöltään kattavana. Palautelomakkeesta voidaan erottaa kaksi osiota, joista ensimmäistä voidaan hyödyntää Mikkelin ammattikorkeakoulussa järjestettävissä haavahoidon ja avannehoidon erikoistumisopinnoissa. Osio perustuu käytettävien opetusmenetelmien sekä erikoistumisopintojen yleisten tavoitteiden saavuttamisen arviointiin. Palautekyselyn pääpaino on kuitenkin mielenterveyden edistämisen erikoistumisopintojen aihealueissa.