Promoting Inclusion by Easy-to-read Language : Producing and Analysing Religious Easy-to-read Website Material
Turiainen, Päivi (2018)
Turiainen, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802031986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802031986
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää inkluusiota selkokielen avulla. Käytännössä tämä toteutettiin uskonnollisten rukoustekstien kontekstissa. Yhtenä opinnäytteen tavoitteena oli muokata yhdeksän kristillistä rukousta selkokielelle. Rukoukset oli tarkoitettu Kirkkohallituksen verkkosivuille. Tekstien analysoinnin tavoitteena oli löytää vastauksia seuraaviin kysymyksiin: ”Miksi valitut rukoukset ovat liian vaikeita monille lukijoille?” ja ”Mitä täytyy tehdä, jotta rukouksista saadaan inklusiivisia ja selkokielisiä?” Nämä tavoitteet täyttyivät, vaikka opinnäytteen rajallisen laajuuden vuoksi vain joitakin näkökulmia voitiin tuoda esille. Analysointi tehtiin teemoittelun avulla ja tulokset esitettiin näiden eri teemojen alla. Yhtenä alkuperäisenä tavoitteena oli myös testata tuotettuja tekstejä potentiaalisten käyttäjien kanssa, mutta tältä osin ei saatu raportoitavia tuloksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli inkluusio, jota tarkasteltiin ensin yleisesti eri asiayhteyksissä ja sitten erityisesti kehitysvammaisten ihmisten yhteydessä. Käsitteet ”saavutettavuus”, ”tasa-arvo”, ”osallisuus” ja ”hyvinvointi” havaittiin myös aiheen kannalta relevanteiksi.
Tekstintuotanto- ja analysointityön pohjalta nousi kysymyksiä valittujen tekstien luonteesta, käyttäjien osallistumisesta ja koulutustarpeista. Todettiin, että aihe on relevantti sosiaalialalla, koska suuri määrä ihmisiä hyötyy selkokielestä. Kieli ei ole pelkästään kieltä; se luo todellisuutta ja rakentaa sosiaalista elämää. Selkokielikoulutukselle on tarvetta sekä kirkon piirissä että yleisesti sosiaalialalla. Tämä opinnäytetyö pyrkii herättämään tietoisuutta näistä näkökulmista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli inkluusio, jota tarkasteltiin ensin yleisesti eri asiayhteyksissä ja sitten erityisesti kehitysvammaisten ihmisten yhteydessä. Käsitteet ”saavutettavuus”, ”tasa-arvo”, ”osallisuus” ja ”hyvinvointi” havaittiin myös aiheen kannalta relevanteiksi.
Tekstintuotanto- ja analysointityön pohjalta nousi kysymyksiä valittujen tekstien luonteesta, käyttäjien osallistumisesta ja koulutustarpeista. Todettiin, että aihe on relevantti sosiaalialalla, koska suuri määrä ihmisiä hyötyy selkokielestä. Kieli ei ole pelkästään kieltä; se luo todellisuutta ja rakentaa sosiaalista elämää. Selkokielikoulutukselle on tarvetta sekä kirkon piirissä että yleisesti sosiaalialalla. Tämä opinnäytetyö pyrkii herättämään tietoisuutta näistä näkökulmista.