Markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle
Paajanen, Heini (2018)
Paajanen, Heini
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802041996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802041996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käyttökelpoinen ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Työ rajattiin koskemaan yrityksen yksityishenkilöiden sähkönmyyntituotteita. Aihe markkinointisuunnitelmaan lähti yrityksen toiveesta. Kilpailu sähkönmyyntialalla on kova, joten markkinoinnin asema on noussut suureen osaan. Työn tarkoituksena oli etsiä keinoja yrityksen tunnettavuuden lisäämiseksi asiakkaiden keskuudessa sekä yrityksen vahvuuksien selvittäminen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota yritys voi käyttää oman toimintansa tukena.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, teoreettisesta osasta ja toiminnallisesta osasta. Teoreettisessa osassa tutkittiin markkinoinnin teoriaa, joka koostui aiheen kirjoista. Markkinoinnin teoria koostui markkinoinnin suunnittelusta, lähtökohta-analyyseista ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Teoria yhdistettiin käytäntöön toteuttamalla markkinointisuunnitelma.
Toiminnallinen osuus koostui yrityksen kanssa käydyistä tapaamisista. Tapaamisia järjestettiin syksyn aikana kaksi, joita täydennettiin sähköpostikeskusteluilla. Ensimmäisessä tapaamisessa yrityksen markkinointipäällikön kanssa käytiin läpi yrityksen tavoitteet työlle sekä taustatietoja yrityksestä ja sähkönmyyntialasta. Toisessa tapaamisessa käytiin läpi työtä ja siinä auki olevia kohtia. Yhteistyö yrityksen kanssa nousi keskeiseen osaan markkinointisuunni-telman laatimisessa. Opinnäytetyön edetessä yrityksellä oli mahdollisuus kommentoida työtä, jotta valmis työ olisi heille hyödyllinen ja vastaisi yrityksen tavoitteita.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, teoreettisesta osasta ja toiminnallisesta osasta. Teoreettisessa osassa tutkittiin markkinoinnin teoriaa, joka koostui aiheen kirjoista. Markkinoinnin teoria koostui markkinoinnin suunnittelusta, lähtökohta-analyyseista ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Teoria yhdistettiin käytäntöön toteuttamalla markkinointisuunnitelma.
Toiminnallinen osuus koostui yrityksen kanssa käydyistä tapaamisista. Tapaamisia järjestettiin syksyn aikana kaksi, joita täydennettiin sähköpostikeskusteluilla. Ensimmäisessä tapaamisessa yrityksen markkinointipäällikön kanssa käytiin läpi yrityksen tavoitteet työlle sekä taustatietoja yrityksestä ja sähkönmyyntialasta. Toisessa tapaamisessa käytiin läpi työtä ja siinä auki olevia kohtia. Yhteistyö yrityksen kanssa nousi keskeiseen osaan markkinointisuunni-telman laatimisessa. Opinnäytetyön edetessä yrityksellä oli mahdollisuus kommentoida työtä, jotta valmis työ olisi heille hyödyllinen ja vastaisi yrityksen tavoitteita.