Muistikortit oppimisen tukena röntgenhoitajan englanninkielisissä opintojaksoissa
Pasanen, Matti (2018)
Pasanen, Matti
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062067
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun (OAMK) radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma on lisännyt tutkinto-ohjelmaansa englanninkielisiä opintoja 30 opintopisteen edestä vuonna 2016. Muutoksella on pyritty lisäämään Oamkin kansainvälistä kiinnostavuutta sekä tarjoamaan opiskelijoille entistä paremmat kansainväliset valmiudet. Röntgenhoitajan kansainvälinen osaaminen korostuu opintojen aikana ja röntgenhoitajan työn toimenkuva saattaakin vaatia kansainvälistä osaamista päivittäin. Oamk tukee opiskelijoiden kansainvälistä osaamista tarjoamalla heille kielikursseja, kansainvälistä tuutoritoimintaa, vieraskielistä opintomateriaalia sekä toisinaan tarjoamalla taloudellista tukea kansainvälisille opintomatkoille.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa englanninkielistä opiskelumateriaalia muistikorttien (”flashcards”) muodossa niin suomalaisille röntgenhoitajaopiskelijoille kuin ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille. Muistikorttien on tutkimusten mukaan todettu parantavan terminologian ja vieraan käsitteistön oppimista sekä edistävän opiskelijan itseopiskelua, metakognitiota ja vuorovaikutustaitoja. Muistikortit olemaan osa radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman toisen vuoden opintojakson Safe Use of Medical Radiation III -opintomateriaalia, joka on vuodesta 2016 lähtien toteutettu englanniksi.
Muistikorttien kehitystavoitteena oli edistää röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimistavoitteita optimoinnin, säteilyturvallisuuden sekä terminologian osalta tietokonetomografiassa, magneettikuvantamisessa, ultraäänessä ja läpivalaisussa. Sen lisäksi kehitystavoitteena oli avartaa röntgenhoitajaopiskelijan käsitystä ammattinsa kansainvälisyydestä sekä valmistella häntä käytännön tilanteeseen, jossa kansainvälistä osaamista tarvitaan. Röntgenhoitajan ammatin kansainvälisyys voi tulla opiskelijalle vastaan esimerkiksi tämän kohdatessa vieraskielinen potilas tai opiskelija, käyttäessä vieraskielistä kuvauslaitetta tai -ohjelmaa, osallistumalla konferensseille tai tuutoritoimintaan.
Muistikortteja tuotettiin yhteensä 24 kappaletta Office 365 tuotesarjan Word-ohjelman pohjalle. Toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijaryhmä (rad16sp) toimi muistikorttien esitestaajana. Muistikortit olivat opiskelijaryhmän käytössä kaksi viikkoa, minkä pohjalta opiskelijat täyttivät sähköisen palautekyselyn. Muistikortteja muokattiin opiskelijaryhmän palautteen perusteella mm. värimaailman, fyysisen koon ja asiasisällön suhteen. Muistikorttien käyttötuloksia voidaan soveltaa jatkossa opiskelumateriaalin kehittämistä varten. Jatkokehitystä ajattelen muistikorteista voisi luoda hypermedia muistikortteja, jotka toimisivat interaktiivisessa ja mobiilissa muodossa, kuten esimerkiksi älypuhelimella tai tabletilla.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa englanninkielistä opiskelumateriaalia muistikorttien (”flashcards”) muodossa niin suomalaisille röntgenhoitajaopiskelijoille kuin ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille. Muistikorttien on tutkimusten mukaan todettu parantavan terminologian ja vieraan käsitteistön oppimista sekä edistävän opiskelijan itseopiskelua, metakognitiota ja vuorovaikutustaitoja. Muistikortit olemaan osa radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman toisen vuoden opintojakson Safe Use of Medical Radiation III -opintomateriaalia, joka on vuodesta 2016 lähtien toteutettu englanniksi.
Muistikorttien kehitystavoitteena oli edistää röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimistavoitteita optimoinnin, säteilyturvallisuuden sekä terminologian osalta tietokonetomografiassa, magneettikuvantamisessa, ultraäänessä ja läpivalaisussa. Sen lisäksi kehitystavoitteena oli avartaa röntgenhoitajaopiskelijan käsitystä ammattinsa kansainvälisyydestä sekä valmistella häntä käytännön tilanteeseen, jossa kansainvälistä osaamista tarvitaan. Röntgenhoitajan ammatin kansainvälisyys voi tulla opiskelijalle vastaan esimerkiksi tämän kohdatessa vieraskielinen potilas tai opiskelija, käyttäessä vieraskielistä kuvauslaitetta tai -ohjelmaa, osallistumalla konferensseille tai tuutoritoimintaan.
Muistikortteja tuotettiin yhteensä 24 kappaletta Office 365 tuotesarjan Word-ohjelman pohjalle. Toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijaryhmä (rad16sp) toimi muistikorttien esitestaajana. Muistikortit olivat opiskelijaryhmän käytössä kaksi viikkoa, minkä pohjalta opiskelijat täyttivät sähköisen palautekyselyn. Muistikortteja muokattiin opiskelijaryhmän palautteen perusteella mm. värimaailman, fyysisen koon ja asiasisällön suhteen. Muistikorttien käyttötuloksia voidaan soveltaa jatkossa opiskelumateriaalin kehittämistä varten. Jatkokehitystä ajattelen muistikorteista voisi luoda hypermedia muistikortteja, jotka toimisivat interaktiivisessa ja mobiilissa muodossa, kuten esimerkiksi älypuhelimella tai tabletilla.