Asunnon ostoprosessitutkimus myynnin prosessin kehittämisen tueksi
Pätynen, Santeri (2018)
Pätynen, Santeri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062066
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia JL-Rakentajat Oy:n omaperusteisten asuinrakennuskohteiden asiakkaiden ostoprosessia myyntiprosessin kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli selvittää yrityksen asuntotuotantoa ostaneiden asiakkaiden ostoprosessi asunnon oston taustalla sekä tutkia yleisesti kuluttajia kiinnostavia asioita asuntoa hankkiessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena, toinen kysely pidettiin yrityksen kahden kerrostalon huoneistoja ostaneille asiakkaille sekä toinen sattumanvaraisesti valikoituneille henkilöille. Kyselyiden avulla oli tarkoitus saada selville asiakkaiden ostoprosessin taustalla olleet tekijät sekä tuntemattomia kuluttajia kiinnostavat asiat.
Kyselytulokset osoittivat eri ikäluokkien tärkeimpien lähteiden, kiinnostuksen kohteiden sekä ostopäätökseen johtaneiden tekijöiden keskinäisiä eroja. Lisäksi tuloksista saatiin selville asuntokohteiden esittelykäyntien tehokas hyödyntämisaste, eri ikäluokkia kiinnostavat asuntotyypit sekä rakennusliikkeiden tunnettavuuden ja maineen tärkeys ostopäätöksen taustalla. Kyselyssä saatuja tuloksia sekä opinnäytetyössä selvitettyjä asioita voidaan hyödyntää tulevien omaperusteisten asuntokohteiden markkinoinnin apuna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia JL-Rakentajat Oy:n omaperusteisten asuinrakennuskohteiden asiakkaiden ostoprosessia myyntiprosessin kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli selvittää yrityksen asuntotuotantoa ostaneiden asiakkaiden ostoprosessi asunnon oston taustalla sekä tutkia yleisesti kuluttajia kiinnostavia asioita asuntoa hankkiessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena, toinen kysely pidettiin yrityksen kahden kerrostalon huoneistoja ostaneille asiakkaille sekä toinen sattumanvaraisesti valikoituneille henkilöille. Kyselyiden avulla oli tarkoitus saada selville asiakkaiden ostoprosessin taustalla olleet tekijät sekä tuntemattomia kuluttajia kiinnostavat asiat.
Kyselytulokset osoittivat eri ikäluokkien tärkeimpien lähteiden, kiinnostuksen kohteiden sekä ostopäätökseen johtaneiden tekijöiden keskinäisiä eroja. Lisäksi tuloksista saatiin selville asuntokohteiden esittelykäyntien tehokas hyödyntämisaste, eri ikäluokkia kiinnostavat asuntotyypit sekä rakennusliikkeiden tunnettavuuden ja maineen tärkeys ostopäätöksen taustalla. Kyselyssä saatuja tuloksia sekä opinnäytetyössä selvitettyjä asioita voidaan hyödyntää tulevien omaperusteisten asuntokohteiden markkinoinnin apuna.