Hotelli Alban imago
Roslakka, Rosa; Häkämies, Jutta (2018)
Roslakka, Rosa
Häkämies, Jutta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen imago Hotelli Alballa on nykyisten asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä verrattiin hotellin imagoa työn vuoksi ja vapaa-aikana matkustavien välillä sekä muuttuiko Alban imago ennen ja jälkeen vierailun. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Jyväskylässä sijaitseva Finlandia Hotelli Alba. Tutkimuksella pyrittiin lisäämään toimeksiantajan tietämystä Hotelli Alban imagosta, jotta hotelli voi kehittää markkinointisuunnitelmaansa.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon, lehtiartikkeleihin, internetin tietolähteisiin sekä tilastoihin. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kvantitatiivisena kyselytutki-muksena, joka painottui asiakkaiden mielikuviin yrityksestä. Kysely lähetettiin 200 asiakkaalle ja tulokset perustuvat yhteensä 62 vastaajaan.
Tutkimustulosten avulla määriteltiin, mistä asiakkaat saavat tiedon hotellista, mitä piirteitä he arvostavat Albassa ja mitä ominaisuuksia Alban tulisi kehittää. Hotelli Alban imago oli positiivinen, ja enemmistö asiakkaista arvioi Alban viihtyisäksi ja luotettavaksi perustason hotelliksi upealla sijainnilla. Asiakkaat nostivat myös Alban ystävällisen henkilökunnan esille useaan kertaan. Kehitettäviksi asioiksi nousivat pienet huoneet sekä vanhahtava ulkoasu. Hotelli on tällä hetkellä päivittämässä ulkoasuaan. Työn vuoksi ja vapaa-aikana matkustavien välillä eroa Hotelli Alban imagossa ei ollut. Imago ei myöskään muuttunut ennakkomielikuvista kummassakaan vastaajaryhmässä.
Tutkimuksen tulosten perusteella Hotelli Alba on pystynyt luomaan positiivisen ja yhtenäisen imagon onnistuneiden palvelukokemusten pohjalta.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon, lehtiartikkeleihin, internetin tietolähteisiin sekä tilastoihin. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kvantitatiivisena kyselytutki-muksena, joka painottui asiakkaiden mielikuviin yrityksestä. Kysely lähetettiin 200 asiakkaalle ja tulokset perustuvat yhteensä 62 vastaajaan.
Tutkimustulosten avulla määriteltiin, mistä asiakkaat saavat tiedon hotellista, mitä piirteitä he arvostavat Albassa ja mitä ominaisuuksia Alban tulisi kehittää. Hotelli Alban imago oli positiivinen, ja enemmistö asiakkaista arvioi Alban viihtyisäksi ja luotettavaksi perustason hotelliksi upealla sijainnilla. Asiakkaat nostivat myös Alban ystävällisen henkilökunnan esille useaan kertaan. Kehitettäviksi asioiksi nousivat pienet huoneet sekä vanhahtava ulkoasu. Hotelli on tällä hetkellä päivittämässä ulkoasuaan. Työn vuoksi ja vapaa-aikana matkustavien välillä eroa Hotelli Alban imagossa ei ollut. Imago ei myöskään muuttunut ennakkomielikuvista kummassakaan vastaajaryhmässä.
Tutkimuksen tulosten perusteella Hotelli Alba on pystynyt luomaan positiivisen ja yhtenäisen imagon onnistuneiden palvelukokemusten pohjalta.