Corporate Entrepreneurship and Innovation Management in the Context of Emerging economies in Africa : Case study: Kenyan state corporations
Ali, Abdishakur (2016)
Ali, Abdishakur
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072112
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyrittiin määrittämään sisäisen yrittäjyyden esiintyvyys sekä siihen liittyvät taustat, jotka joko stimuloivat tai estävät sisäistä yrittäjyyttä ja innovaatiojohtamista kehittyvissä talouksissa Afrikassa. Tutkimuksen kohderyhmä koostui kymmenestä maasta, jotka ovat listattu Afrikan kymmeneksi nopeimmin kasvavaksi taloudeksi Maailmanpankin ja IFC: n Ease of Doing Business Survey 2012 toimesta. Kenia on valittu case tutkimukseen maana, joka edustaa taloudellisesti kehittyviä valtioita Afrikassa.
Tutkimus osoitti, että huolimatta haasteista, joita Afrikan kehittyvissä talouksissa olevat yritykset kohtaavat niiden pyrkiessä kohti yrittäjyyttä ja innovatiivisuutta toiminnassaan, useimmat yhtiöt olivat pyrkineet perustamaan uudentyyppisiä yrityksiä ja hankkeita ja ovat usein kokeilleet uusia tekniikoita tuotteiden valmistamisessa panostamalla jatkuvaan kehitykseen. Lisäksi tutkimus totesi, että yritysjohtajien pitää jatkuvasti innovoida ja pysyäkseen kilpailun kärjessä, myös annettava työntekijöille mahdollisuuksia joustavaan työskentelyaikaan älyllisen kapasiteettinsa käyttämiseen ja yksilöllisten projektien kehittämiseen.
Johtajuuden todettiin olevan ratkaiseva tekijä mullistavassa yrittäjyydessä. Hyvä johtaminen sisäisessä yrittäjyydessä takaa ratkaisujen tekemisen, sekä ymmärtää miten hallitaan dynaamiset ja monimutkaiset tilanteet, epävarmuudet sekä yllättävät mahdollisuudet. Tutkimuksessa todettiin, että suurin haaste sisäisessä yrittäjyydessä on yrityskulttuuri itse; yrityshankkeet harvoin sulautuvat ongelmitta olemassa olevaan yrityskulttuuriin. Sisäisen yrittäjyyden menestymiselle on tarpeen, että organisaatiot ottavat käyttöön ohuemman hierarkian, laajemman työnjaon, laajemman valvonnan ja hajautetut organisaatiorakenteet. Lopuksi sisäisen yrittäjyyden, innovoinnin ja kilpailukyvyn laajentamisen kannalta, tämä tutkimus osoittaa, että johtajien tulee olla motivoituna sisäiseen yrittäjyyteen, pyrkiä jatkuvasti rakentamaan luottamusta sekä otettava riskejä epäonnistumisesta ja kannustaa näiden kysymysten kanssa työskenteleviä ottamaan samanlaisia harkittuja riskejä.
Tutkimus osoitti, että huolimatta haasteista, joita Afrikan kehittyvissä talouksissa olevat yritykset kohtaavat niiden pyrkiessä kohti yrittäjyyttä ja innovatiivisuutta toiminnassaan, useimmat yhtiöt olivat pyrkineet perustamaan uudentyyppisiä yrityksiä ja hankkeita ja ovat usein kokeilleet uusia tekniikoita tuotteiden valmistamisessa panostamalla jatkuvaan kehitykseen. Lisäksi tutkimus totesi, että yritysjohtajien pitää jatkuvasti innovoida ja pysyäkseen kilpailun kärjessä, myös annettava työntekijöille mahdollisuuksia joustavaan työskentelyaikaan älyllisen kapasiteettinsa käyttämiseen ja yksilöllisten projektien kehittämiseen.
Johtajuuden todettiin olevan ratkaiseva tekijä mullistavassa yrittäjyydessä. Hyvä johtaminen sisäisessä yrittäjyydessä takaa ratkaisujen tekemisen, sekä ymmärtää miten hallitaan dynaamiset ja monimutkaiset tilanteet, epävarmuudet sekä yllättävät mahdollisuudet. Tutkimuksessa todettiin, että suurin haaste sisäisessä yrittäjyydessä on yrityskulttuuri itse; yrityshankkeet harvoin sulautuvat ongelmitta olemassa olevaan yrityskulttuuriin. Sisäisen yrittäjyyden menestymiselle on tarpeen, että organisaatiot ottavat käyttöön ohuemman hierarkian, laajemman työnjaon, laajemman valvonnan ja hajautetut organisaatiorakenteet. Lopuksi sisäisen yrittäjyyden, innovoinnin ja kilpailukyvyn laajentamisen kannalta, tämä tutkimus osoittaa, että johtajien tulee olla motivoituna sisäiseen yrittäjyyteen, pyrkiä jatkuvasti rakentamaan luottamusta sekä otettava riskejä epäonnistumisesta ja kannustaa näiden kysymysten kanssa työskenteleviä ottamaan samanlaisia harkittuja riskejä.