Alle 3-vuotiaiden tunne- ja kaveritaitojen vahvistaminen monilukutaitoa hyödyntäen
Matinsaari, Henna; Perälampi-Vainio, Iida (2018)
Matinsaari, Henna
Perälampi-Vainio, Iida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja ohjata lasten tunne- ja kaveritaitoja tukeva toimintakokonaisuus, jossa hyödynnetään työskentelymenetelmänä teknologiaa. Opinnäytetyö toteutetaan yhteistyössä Vantaan kaupungin Vallinojan päiväkodin kanssa. Toimintaympäristönä on päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmä. Tarkoitus on auttaa ja helpottaa päiväkodin henkilökunnan työtä sekä etsimällä että kehittämällä heille käyttöön uusia menetelmiä käsitellä tieto- ja viestintäteknologista osaamista lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi. Uusien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden astuttua voimaan 1.8.2017 aihe on mietityttänyt, sillä perusteissa painotetaan monilukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme teoreettisessa osuudessa tarkastelemme monilukutaitoa, tieto- ja viestintäteknologiaa, alle 3-vuotiaiden kehitysvaiheita sekä lasten tunne- ja kaveritaitoja. Teoriaa kirjoittaessa olemme hyödyntäneet aiheeseen liittyvää tutkimustietoa sekä ajankohtaisia ar-tikkeleita. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatuokioina, joita oli viisi kappaletta. Toimintaan osallistui alle 3-vuotiaita lapsia, toimintakerrasta riippuen 4-6 lasta. Tavoitteiden arvioinnin apuna toimivat kirjalliset palautteet työelämän edustajalta sekä omat havaintomme toimintakerroista. Palautteiden ja havaintojen mukaan teknologian hyödyntäminen lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemisessa koettiin lapsia innostavaksi työmenetelmäksi.
Opinnäytetyömme teoreettisessa osuudessa tarkastelemme monilukutaitoa, tieto- ja viestintäteknologiaa, alle 3-vuotiaiden kehitysvaiheita sekä lasten tunne- ja kaveritaitoja. Teoriaa kirjoittaessa olemme hyödyntäneet aiheeseen liittyvää tutkimustietoa sekä ajankohtaisia ar-tikkeleita. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatuokioina, joita oli viisi kappaletta. Toimintaan osallistui alle 3-vuotiaita lapsia, toimintakerrasta riippuen 4-6 lasta. Tavoitteiden arvioinnin apuna toimivat kirjalliset palautteet työelämän edustajalta sekä omat havaintomme toimintakerroista. Palautteiden ja havaintojen mukaan teknologian hyödyntäminen lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemisessa koettiin lapsia innostavaksi työmenetelmäksi.