Tunnettuus- ja mielikuvaselvitys: Pelirajat’on
Nousiainen, Katariina (2018)
Nousiainen, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli synnyttää tietoa Pelirajat’on-toiminnan tunnettuudesta ja mielikuvista sen sidosryhmien ja yhteistyökumppanien keskuudessa. Taustalla oli Pelirajat’on-toiminnan tarve tarkastella toiminnan hyödyllisyyttä, toiminnan sisältöä ja toteutusta sekä keskeisiä tuloksia ja vaikutuksia. Opinnäytetyö toteutettiin osana Pelirajat’on-toiminnan kehittämis- ja arviointityötä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään tunnettuutta, brändiä ja mielikuvia sekä erilaisia viestinnän ja mainonnan muotoja. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään rahapeliriippuvuut-ta sekä sen taustoja, vaikutuksia, hoitoa ja ennaltaehkäisyä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin verkkokyselynä ja siinä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely lähetettiin 197 henkilölle ja lisäksi siihen oli mahdollista vastata Pelirajat’on-toiminnan nettisivujen sekä Facebook-sivujen kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 67 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että Pelirajat’on-toiminnan tunnettuus sidosryhmien ja yhteistyökumppanien keskuudessa on melko hyvä, mutta siinä on kuitenkin parantamisen varaa. Toiminnasta tunnetaan parhaiten vertaisryhmät, kokemusasiantuntijat sekä vertaisohjaajien peruskoulutukset. Parhaiten toiminnasta on kuultu Pelirajaton.fi – verkkosivujen sekä kollegoiden kautta, kun taas erilaiset sosiaalisen median viestintäkanavat kuten Facebook, Instagram ja Twitter, vaatisivat tehostamista. Mielikuvat Pelirajat‘on-toiminnasta ja toiminnan vaikutuksista ovat pääasiassa positiivisia. Vastausten perusteella eniten parannettavaa olisi toiminnan valtakunnallisessa kattavuudessa sekä osallistujien ohjautumisessa ammattiavun piiriin. Toimintaa tulisi kehittää tulevaisuudessa lisäämällä ryhmiä sekä lisäämällä tunnettuutta.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään tunnettuutta, brändiä ja mielikuvia sekä erilaisia viestinnän ja mainonnan muotoja. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään rahapeliriippuvuut-ta sekä sen taustoja, vaikutuksia, hoitoa ja ennaltaehkäisyä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin verkkokyselynä ja siinä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely lähetettiin 197 henkilölle ja lisäksi siihen oli mahdollista vastata Pelirajat’on-toiminnan nettisivujen sekä Facebook-sivujen kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 67 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että Pelirajat’on-toiminnan tunnettuus sidosryhmien ja yhteistyökumppanien keskuudessa on melko hyvä, mutta siinä on kuitenkin parantamisen varaa. Toiminnasta tunnetaan parhaiten vertaisryhmät, kokemusasiantuntijat sekä vertaisohjaajien peruskoulutukset. Parhaiten toiminnasta on kuultu Pelirajaton.fi – verkkosivujen sekä kollegoiden kautta, kun taas erilaiset sosiaalisen median viestintäkanavat kuten Facebook, Instagram ja Twitter, vaatisivat tehostamista. Mielikuvat Pelirajat‘on-toiminnasta ja toiminnan vaikutuksista ovat pääasiassa positiivisia. Vastausten perusteella eniten parannettavaa olisi toiminnan valtakunnallisessa kattavuudessa sekä osallistujien ohjautumisessa ammattiavun piiriin. Toimintaa tulisi kehittää tulevaisuudessa lisäämällä ryhmiä sekä lisäämällä tunnettuutta.