Lähtötietomalli tiesuunnitteluhankkeessa
Suoranta, Tero (2018)
Suoranta, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082197
Tiivistelmä
Tietomallinnuksen kehitys tuo muutoksia infra-alan suunnitteluun ja vanhoja toimintatapoja on syytä muokata vastaamaan nykypäivän ja tulevaisuuden vaatimuksia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Ramboll Finland Oy:n toimeksiannosta selvitys lähtötietomallista tiesuunnitteluhankkeen prosessina sekä sen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Osana työtä laadittiin myös luottamuksellista aineistoa, joka on poistettu julkisesta raportista.
Työssä esitellään lähtötietomalli, sen rakenne ja ominaisuudet sekä sitä koskeva ohjeistus. Toisaalta esimerkkiprojektin avulla työhön saatiin mukaan käytännön näkökulma. Käytännön kokemuksia työhön tuovat myös asiantuntijoiden haastattelut, joihin pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja edustus väylärakentamisen eri osapuolia.
Infran tietomallinnusta koskevan kansallinen ohjesarja (yleiset inframallivaatimukset, YIV) julkaistiin kahdessa osassa vuosina 2015 ja 2016 ja se pitää sisällään ohjeistuksen lähtötietomallinnukseen. Tätä opinnäytetyötä tehdessä todettiin esimerkkiprojektin ja asiantuntijahaastatteluiden kautta se, että vaikka ohjeistus on jo ajan tasalla, käytännön lähtötietomallinnus on vielä toimintatavoiltaan kirjavaa ja ohjeistuksen täysimittainen käyttöönotto ei vielä ole arkipäivää.
Tulevaisuudessa tarvitaan lisää yhteensopivuutta eri käyttötarkoituksiin tehtyjen ohjelmistojen välille. Lisäksi eri toimijoiden on tärkeää myös päivittää järjestelmänsä käyttämään näitä mallinnusta tukevia ohjelmistoja. Kehitys tulee todennäköisesti myös vaatimaan lisää toimia julkisilta tahoilta.
Työssä esitellään lähtötietomalli, sen rakenne ja ominaisuudet sekä sitä koskeva ohjeistus. Toisaalta esimerkkiprojektin avulla työhön saatiin mukaan käytännön näkökulma. Käytännön kokemuksia työhön tuovat myös asiantuntijoiden haastattelut, joihin pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja edustus väylärakentamisen eri osapuolia.
Infran tietomallinnusta koskevan kansallinen ohjesarja (yleiset inframallivaatimukset, YIV) julkaistiin kahdessa osassa vuosina 2015 ja 2016 ja se pitää sisällään ohjeistuksen lähtötietomallinnukseen. Tätä opinnäytetyötä tehdessä todettiin esimerkkiprojektin ja asiantuntijahaastatteluiden kautta se, että vaikka ohjeistus on jo ajan tasalla, käytännön lähtötietomallinnus on vielä toimintatavoiltaan kirjavaa ja ohjeistuksen täysimittainen käyttöönotto ei vielä ole arkipäivää.
Tulevaisuudessa tarvitaan lisää yhteensopivuutta eri käyttötarkoituksiin tehtyjen ohjelmistojen välille. Lisäksi eri toimijoiden on tärkeää myös päivittää järjestelmänsä käyttämään näitä mallinnusta tukevia ohjelmistoja. Kehitys tulee todennäköisesti myös vaatimaan lisää toimia julkisilta tahoilta.