Tiedolliset vaikuttimet suunnitteluprosessissa : Kuosisuunnitelmia Nouki Designille
Pouttu, Suvi (2018)
Pouttu, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082196
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii kuosin suunnittelun käytännön vaiheita vaatetusbrändi NOUKIlle. Lähtökohta opinnäytetyöhön oli tekijän oma kiinnostus kuosisuunnitteluun. Työssä tutkittiin suunnittelutyön taustalla vaikuttavia tietoisia ja tiedostamattomia tiedon elementtejä. Työn tavoitteena oli lisätä ymmärrystä suunnittelijan sisäisestä tiedon keräämisestä, käyttämisestä ja jäsentämisestä sekä vuorovaikutteisen tiedon synnystä suunnitteluprosessissa. Näistä tiedoista hyötyvät sekä suunnittelija että asiakas.
Käytännön kuosin suunnittelua asiakasyritykselle työssä lähestyttiin suunnittelijan lähtökohdista käsin. Suunnittelutehtävä hahmotetaan prosessina, jossa lopputulos on asiakkaan näköinen, joskaan ei suunnittelullisesti asiakkaasta lähtevä. Työssä tutkittiin asiakkaan brändiä ja brändiymmärrystä. Lähteenä asiakasymmärtämisen lisäämiseksi käytettiin keskusteluja asiakasyrityksen kanssa, internetlähteitä sekä sähköpostihaastattelua ja omaa havainnointia.
Työssä tutkittiin tietämisen lajien ilmenemistä ja vaikuttamista suunnitteluprosessissa. Työn tuloksissa esitellään yksinkertainen malli tiedon ja suunnitteluprosessin suhteesta. Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että suunnittelutyön tiedolliset vaikuttimet ovat moninaiset. Suunnittelijan kykyyn ymmärtää brändiä ja asiakasta vaikuttavat henkilökohtaiset näkyvät ja näkymättömät tiedolliset lähtökohdat.
Käytännön kuosin suunnittelua asiakasyritykselle työssä lähestyttiin suunnittelijan lähtökohdista käsin. Suunnittelutehtävä hahmotetaan prosessina, jossa lopputulos on asiakkaan näköinen, joskaan ei suunnittelullisesti asiakkaasta lähtevä. Työssä tutkittiin asiakkaan brändiä ja brändiymmärrystä. Lähteenä asiakasymmärtämisen lisäämiseksi käytettiin keskusteluja asiakasyrityksen kanssa, internetlähteitä sekä sähköpostihaastattelua ja omaa havainnointia.
Työssä tutkittiin tietämisen lajien ilmenemistä ja vaikuttamista suunnitteluprosessissa. Työn tuloksissa esitellään yksinkertainen malli tiedon ja suunnitteluprosessin suhteesta. Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että suunnittelutyön tiedolliset vaikuttimet ovat moninaiset. Suunnittelijan kykyyn ymmärtää brändiä ja asiakasta vaikuttavat henkilökohtaiset näkyvät ja näkymättömät tiedolliset lähtökohdat.