Esimiesten kokemuksia etäjohtamisesta ja verkkokoulutuksen toteuttaminen : case: Konecranes Oyj
Jokela, Eija (2018)
Jokela, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda englanninkielinen verkkokoulutus etäjohtamisesta Konecranesin esimiehille. Etäjohtamisen teemojen avulla sekä Konecranesin esimiesten haastattelutuloksia hyödyntämällä luotiin interaktiivinen koulutuskokonaisuus. Työn tavoitteena oli teemahaastatteluja hyödyntämällä saada mahdollisimman kattava kuvaus etäjohtamisen nykytilasta ja sen koulutus- ja kehittämistarpeista kohdeyrityksessä. Tietoperusta koostui etäjohtamisen keskeisistä teemoista. Nämä teemat olivat etäjohtamisen nykytila, etäjohtamisessa onnistuminen, etäjohtajan osaaminen, etäjohtamisen viestintä ja etäjohtamisen haasteet.
Esimiesten haastattelut toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelukysymyksissä nostettiin esille teemat, jotka on esitelty työn tietoperustassa. Lisäksi teemahaastattelun tavoitteena oli löytää näkemyksiä verkkokoulutuksen sisällön tuottamiseen. Haastateltaviksi valikoitui yhteensä viisi esimies- ja asiantuntijatehtävissä toimivaa henkilöä, joilla oli kokemusta etäjohtajana toimimisesta. Haastateltavat kokivat etäjohtamisen nykytilan pääosin toimivana. Etäjohtamiseen liittyvinä haasteina nousivat esille kulttuurierot ja kulttuurien välinen viestintä, työhyvinvoinnin seuraamiseen liittyvät asiat, motivointi sekä luottamuksen rakentaminen etäjohtajan ja etätyöntekijän välillä. Etäjohtamisen keskeisimmät kehittämiskohteet olivat etäjohtajan läsnäolo ja tavoitettavuus, viestintä etäjohtajan ja etätiimin välillä sekä etäjohtamiseen liittyvän koulutuksen lisääminen.
Verkkokoulutuksen sisällöksi muodostuivat seuraavat kokonaisuudet: etäjohtamisen määritelmä, etäjohtamisessa onnistuminen, etäjohtajan osaaminen, etäjohtamisen haasteet, etäjohtamisen viestintä ja etäjohtajana kehittyminen. Verkkokoulutuksesta muodostui interaktiivinen kokonaisuus, joka sisälsi tekstiä, kuvia, videoita sekä erilaisia tehtäviä. Teemahaastatteluun osallistuneet esimiehet kuvasivat verkkokoulutusta toimivana, tarkoituksenmukaisena ja loogisena kokonaisuutena. Esimiehet korostivat, että koulutuksen rakenne oli hyvin selkeä ja koulutus sisälsi monia eri näkökulmia etäjohtamiseen.
Etäjohtamisen verkkokoulutuksen tavoitteena on toimia hyvänä johdatuksena etäjohtamisen keskeisiin osa-alueisiin ja auttaa esimiehiä pohtimaan omia vahvuuksia ja kehittämiskohteita etäjohtajana. Esimiehet saavat koulutuksesta näkemyksiä etäjohtamiseen ja vinkkejä etäjohtajan käytännön työhön. Etäjohtamisen verkkokoulutus sijoitetaan yrityksessä osaamisen hallintajärjestelmään. Verkkokoulutuksesta on mahdollista päivittää tai sitä voidaan kehittää edelleen laajemmaksi kokonaisuudeksi.
Esimiesten haastattelut toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelukysymyksissä nostettiin esille teemat, jotka on esitelty työn tietoperustassa. Lisäksi teemahaastattelun tavoitteena oli löytää näkemyksiä verkkokoulutuksen sisällön tuottamiseen. Haastateltaviksi valikoitui yhteensä viisi esimies- ja asiantuntijatehtävissä toimivaa henkilöä, joilla oli kokemusta etäjohtajana toimimisesta. Haastateltavat kokivat etäjohtamisen nykytilan pääosin toimivana. Etäjohtamiseen liittyvinä haasteina nousivat esille kulttuurierot ja kulttuurien välinen viestintä, työhyvinvoinnin seuraamiseen liittyvät asiat, motivointi sekä luottamuksen rakentaminen etäjohtajan ja etätyöntekijän välillä. Etäjohtamisen keskeisimmät kehittämiskohteet olivat etäjohtajan läsnäolo ja tavoitettavuus, viestintä etäjohtajan ja etätiimin välillä sekä etäjohtamiseen liittyvän koulutuksen lisääminen.
Verkkokoulutuksen sisällöksi muodostuivat seuraavat kokonaisuudet: etäjohtamisen määritelmä, etäjohtamisessa onnistuminen, etäjohtajan osaaminen, etäjohtamisen haasteet, etäjohtamisen viestintä ja etäjohtajana kehittyminen. Verkkokoulutuksesta muodostui interaktiivinen kokonaisuus, joka sisälsi tekstiä, kuvia, videoita sekä erilaisia tehtäviä. Teemahaastatteluun osallistuneet esimiehet kuvasivat verkkokoulutusta toimivana, tarkoituksenmukaisena ja loogisena kokonaisuutena. Esimiehet korostivat, että koulutuksen rakenne oli hyvin selkeä ja koulutus sisälsi monia eri näkökulmia etäjohtamiseen.
Etäjohtamisen verkkokoulutuksen tavoitteena on toimia hyvänä johdatuksena etäjohtamisen keskeisiin osa-alueisiin ja auttaa esimiehiä pohtimaan omia vahvuuksia ja kehittämiskohteita etäjohtajana. Esimiehet saavat koulutuksesta näkemyksiä etäjohtamiseen ja vinkkejä etäjohtajan käytännön työhön. Etäjohtamisen verkkokoulutus sijoitetaan yrityksessä osaamisen hallintajärjestelmään. Verkkokoulutuksesta on mahdollista päivittää tai sitä voidaan kehittää edelleen laajemmaksi kokonaisuudeksi.