Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen kehittäminen Siun soten yhteispäivystyksessä
Eronen, Petra; Kettunen, Mira (2018)
Eronen, Petra
Kettunen, Mira
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082179
Tiivistelmä
Lapsen kaltoinkohtelu on aiheena arkaluontoinen ja siihen puuttuminen koetaan vaikeaksi. Hoitotyön tutkimussäätiö laatii tieteellisten tutkimusten perusteella hoitosuosituksia, jotka helpottavat tutkimuksellisen tiedon vientiä käytäntöön. Suomen ensimmäinen kansallinen hoitosuositus Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta valmistui vuonna 2008 ja Hoitotyön Tutkimussäätiö päivitti kyseisen hoitosuosituksen 13.11.2015. Tavoitteena suosituksella on koota tehokkaita menetelmiä lasten kaltoinkohtelun tunnistamiseen uusimmasta tutkimusnäytöstä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kaltoinkohdellun lapsen hoitoprosessia ja –käytäntöjä Siun soten yhteispäivystyksessä kartoittamalla koulutettujen triage-hoitajien eli hoidontarpeenarvioijien kanssa nykyinen toimintapa ja ongelmakohdat. Tavoitteena oli suunnitella työohje lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta hoitosuosituksen ja triage-hoitajien kokemusten pohjalta yhdessä asiantuntijaryhmän kanssa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa on hyödynnetty tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi jalkautettu työohje Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta Siun soten yhteispäivystykseen.
Jatkotutkimushaasteena olisi mielenkiintoista selvittää, onko työohje otettu osaksi käytäntöä ja onko työohjeen käyttöönoton jälkeen lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen koettu helpommaksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kaltoinkohdellun lapsen hoitoprosessia ja –käytäntöjä Siun soten yhteispäivystyksessä kartoittamalla koulutettujen triage-hoitajien eli hoidontarpeenarvioijien kanssa nykyinen toimintapa ja ongelmakohdat. Tavoitteena oli suunnitella työohje lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta hoitosuosituksen ja triage-hoitajien kokemusten pohjalta yhdessä asiantuntijaryhmän kanssa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa on hyödynnetty tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi jalkautettu työohje Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta Siun soten yhteispäivystykseen.
Jatkotutkimushaasteena olisi mielenkiintoista selvittää, onko työohje otettu osaksi käytäntöä ja onko työohjeen käyttöönoton jälkeen lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen koettu helpommaksi.