Markkinointiviestintäsuunnitelma musiikkiryhmäpalveluille
Ahonen, Inkeri (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ahonen, Inkeri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092231
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Tarumusiikki Oy, espoolainen musiikkiterapia-alan yritys, joka tarjoaa musiikkikuntoutusta ja -terapiaa sekä erityismusiikkikasvatuksen palveluja asiakkailleen sekä yksilöllisinä että ryhmämuotoisina toteutuksina. Asiakasyrityksellä oli yhteistyöprojekti Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa Tekesin rahoittamana liiketoimintansa vauhdittamiseen. Laurean palvelumuotoilutiimi konseptoi musiikkiryhmäpalveluita helposti kaupallistettavaan muotoon ja sitä jatkettiin tässä työssä kehittämällä markkinointiviestintäsuunnitelma uusille tuotepaketeille. Tavoitteena oli suunnitella pienyrittäjälle reseursseja tehokkaasti käyttävä markkinointisuunnitelma sekä määritellä ja tavoittaa uudet kohderyhmät tehokkaasti. Yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä toivottiin parannettavan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja tutkimusstrategiana oli kehittämistutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin haastatteluita, net scoutingia ja dokumentteja. Lähtökohtia selvitettiin asiakas-, kilpailija- ja SWOT-analyyseillä, joiden pohjalta kartoitettiin markkinointiviestinnän strategia. Musiikkiryhmäpalveluiden markkinoinnin ydinajatuksena oli kanavoida potentiaaliset asiakkaat onnistuneella hakukoneoptimoinnilla ja linkityksillä sekä näkyvyydellä ja päivityksillä sosiaalisen median kanavissa Tarumusiikin verkkosivuille ja vakuuttaa heidät siellä asiantuntevalla sisällöllä. Sitouttavana sisältönä yritykselle suositeltiin yritysblogia ja YouTube-kanavaa ja tavoittavana sisältönä eri sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyössä saatiin selvitettyä, miten B2B-hyvinvointipalveluita on tehokasta ja järkevää markkinoida sekä minkälaiset ratkaisut eivät toimi organisaatioille markkinoitaessa. Markkinointiviestintäsuunnitelma on sovellettavissa muihin saman kokoluokan palvelualan asiantuntijayrityksiin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja tutkimusstrategiana oli kehittämistutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin haastatteluita, net scoutingia ja dokumentteja. Lähtökohtia selvitettiin asiakas-, kilpailija- ja SWOT-analyyseillä, joiden pohjalta kartoitettiin markkinointiviestinnän strategia. Musiikkiryhmäpalveluiden markkinoinnin ydinajatuksena oli kanavoida potentiaaliset asiakkaat onnistuneella hakukoneoptimoinnilla ja linkityksillä sekä näkyvyydellä ja päivityksillä sosiaalisen median kanavissa Tarumusiikin verkkosivuille ja vakuuttaa heidät siellä asiantuntevalla sisällöllä. Sitouttavana sisältönä yritykselle suositeltiin yritysblogia ja YouTube-kanavaa ja tavoittavana sisältönä eri sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyössä saatiin selvitettyä, miten B2B-hyvinvointipalveluita on tehokasta ja järkevää markkinoida sekä minkälaiset ratkaisut eivät toimi organisaatioille markkinoitaessa. Markkinointiviestintäsuunnitelma on sovellettavissa muihin saman kokoluokan palvelualan asiantuntijayrityksiin.