Asiakaslähtöinen ammatillisen koulutuksen jatkuvan haun toimintamalli
Utriainen, Sirpa (2017)
Utriainen, Sirpa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802102271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802102271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymälle asiakaslähtöinen yhteishaun ulkopuolisten hakijoiden hakeutumismalli. Nykyisten käytössä olevien menettelyjen ja prosessien uudistamista edellytti vuonna 2018 voimaan tuleva ammatillisen koulutuksen reformi, joka yhdistää nuorten ja aikuisten koulutukset, uudistaa koulutuksen rahoituksen, toimintaprosessit ja tutkintojärjestelmän. Samaan aikaan toteutunut Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän organisaatiomuutos, jossa itsenäiset oppilaitokset yhdistyvät yhdeksi Riveria oppilaitokseksi, vaati omalta osaltaan toimintaprosessien kehittämistä ja yhtenäistämistä.
Tutkimus toteutettiin työelämälähtöisenä toimintatutkimuksena, jossa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä kyselyä, haastattelua ja ryhmäkeskusteluja. Aihetta tarkasteltiin hakijan näkökulmasta prosessien kuvaamisen ja kehittämisen, palvelun käyttäjän arvonmuodostuksen sekä ammatillisen koulutuksen lainsäädännön kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 1.1.2018 käyttöön otettava hakeutumisen toimintamalli, jonka keskeisenä elementtinä on asiakkaan arvonmuodostus ja hänen tavoitteensa toteutumisen tukeminen. Jatkokehityskohteeksi kehittämistehtävän aikana tunnistettiin hakeutumisen ohjauksen sisältöjen ja menetelmien laadullinen kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin työelämälähtöisenä toimintatutkimuksena, jossa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä kyselyä, haastattelua ja ryhmäkeskusteluja. Aihetta tarkasteltiin hakijan näkökulmasta prosessien kuvaamisen ja kehittämisen, palvelun käyttäjän arvonmuodostuksen sekä ammatillisen koulutuksen lainsäädännön kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 1.1.2018 käyttöön otettava hakeutumisen toimintamalli, jonka keskeisenä elementtinä on asiakkaan arvonmuodostus ja hänen tavoitteensa toteutumisen tukeminen. Jatkokehityskohteeksi kehittämistehtävän aikana tunnistettiin hakeutumisen ohjauksen sisältöjen ja menetelmien laadullinen kehittäminen.