Paperisen markkinoinnin hyödyntäminen nykypäivänä : case: Helsingin Kaupunginteatteri
Eklund, Mariel (2018)
Eklund, Mariel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122322
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Helsingin Kaupunginteatterin toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia paperisen ja digitaalisen markkinoinnin eroja sekä Helsingin Kaupunginteatterin asiakaslehden printtiversion asemaa yrityksen markkinoinnissa. Helsingin Kaupunginteatteri on vuonna 1967 perustettu moderni kansanteatteri, jonka missiona on tarjota laajalle katsojakunnalle monipuolista viihdettä.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostuu markkinoinnin käsitteistä, teatterin markkinoinnis-ta sekä digitaalisesta ja paperisesta markkinoinnista. Lisäksi työssä vertaillaan digitaalista ja paperista markkinointia keskenään käyden läpi kummankin markkinointikanavan hyötyjä ja haittoja.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka oli sopiva tutkittaessa asiakkaiden mielipiteitä asiakaslehdestä ja teatterista. Opinnäytetyön toiminallisen osan tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja vastauksia saatiin yhteensä 92 kappaletta. Kyselylomakkeen kysymykset muodostettiin selvittämään onko lehdellä vaikutusta asiakkaan näytöksen valintaan ja mikä saa asiakkaan valitsemaan tietyn teatteriesityksen. Tuloksista kävi ilmi, että asiakaslehden printtiversiolla on vaikutusta teatterin kohderyhmän päätökseen teatterinäytöksistä. Opinnäytetyön luovutetaan toimeksiantajalle ja he voivat hyödyntää siitä saatuja tuloksia markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostuu markkinoinnin käsitteistä, teatterin markkinoinnis-ta sekä digitaalisesta ja paperisesta markkinoinnista. Lisäksi työssä vertaillaan digitaalista ja paperista markkinointia keskenään käyden läpi kummankin markkinointikanavan hyötyjä ja haittoja.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka oli sopiva tutkittaessa asiakkaiden mielipiteitä asiakaslehdestä ja teatterista. Opinnäytetyön toiminallisen osan tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja vastauksia saatiin yhteensä 92 kappaletta. Kyselylomakkeen kysymykset muodostettiin selvittämään onko lehdellä vaikutusta asiakkaan näytöksen valintaan ja mikä saa asiakkaan valitsemaan tietyn teatteriesityksen. Tuloksista kävi ilmi, että asiakaslehden printtiversiolla on vaikutusta teatterin kohderyhmän päätökseen teatterinäytöksistä. Opinnäytetyön luovutetaan toimeksiantajalle ja he voivat hyödyntää siitä saatuja tuloksia markkinoinnissaan.