Digitaalisen palvelun kehittäminen vakuutusyhtiöiden matkavakuutusliiketoiminnalle
Horttanainen, Arto; Latvala, Anna (2018)
Horttanainen, Arto
Latvala, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122329
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia palveluita matkavakuutuksen omaava henkilö kokee tarvitsevansa helpottaakseen oikean hoidon löytämistä matkan aikana. Tavoitteena oli kehittää tapa, joka helpottaa matkustajia löytämään oikeaa hoitoa heidän matkustaessaan kotimaassa tai ulkomailla. Tavoitteena oli kehittää digitaalinen palvelu matkustajille lievän tapaturman tai sairauden sattuessa matkan aikana, kun sairastuessa ei ole normaalia turvaverkkoa eikä edes yhteistä kieltä palveluntarjoajien kanssa. Koko hankkeen tavoitteena toimeksiantajalla on kaupallistaa vakuutusyhtiöille digitaalinen palvelu, joka parantaa yhtiöiden asiakaspalvelua, helpottaa yhtiöiden asiakkaiden asiointia ulkomailla sekä pienentää matkavakuutuksien korvauksista vakuutusyhtiöille aiheutuvia välittömiä ja välillisiä kuluja.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tuotoksena on toimeksiantajalle uusi digitaalinen palvelu ja siihen liittyvät jatkokehitysehdotukset.
Tietoperustassa keskityttiin digitalisaatioon palveluntuotannossa sekä palvelumuotoilun tuomiin lähestymistapoihin uusia palveluja kehitettäessä. Nykyisissä palveluissa todettiin kehittämiskohteita, joita pyrittiin parantamaan käyttäjälähtöisen ideoinnin avulla. Palvelunmuotoilun yhteiskehittämisen menetelmistä valittiin aivoriihimenetelmä. Aivoriihimenetelmää hyödyntäen kerättiin joukko kehittämisideoita, joita hyödynnettiin uuden digitaalisen palvelun suunnittelemisessa.
Aivoriihimenetelmällä kerättyjä ideoita ja tietoperustaa yhdistelemällä muodostettiin palvelusta visuaalinen kuvaus. Visuaalinen kuvaus sisältää sovelluksen kehittämistä varten luodut vaatimusmäärittely-kuvaukset, jotka hyödyttävät toimeksiantajaa tulevaisuudessa uuden digitaalisen palvelun luomisessa ja sovelluksen kaupallistamisessa.
Jatkokehitysehdotuksina suositeltiin prototyypin rakentamista ja sen testaamista matkustajaryhmällä suositussa matkakohteessa. Prototyypin tulisi sisältää kaikki olennaiset toiminnot kuten karttasovelluksen, lääkäriasemien ja apteekkien paikannuksen ja käännöspalvelun. Prototyyppiä toimeksiantaja pystyy hyödyntämään sovelluksen jatkokehityksessä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tuotoksena on toimeksiantajalle uusi digitaalinen palvelu ja siihen liittyvät jatkokehitysehdotukset.
Tietoperustassa keskityttiin digitalisaatioon palveluntuotannossa sekä palvelumuotoilun tuomiin lähestymistapoihin uusia palveluja kehitettäessä. Nykyisissä palveluissa todettiin kehittämiskohteita, joita pyrittiin parantamaan käyttäjälähtöisen ideoinnin avulla. Palvelunmuotoilun yhteiskehittämisen menetelmistä valittiin aivoriihimenetelmä. Aivoriihimenetelmää hyödyntäen kerättiin joukko kehittämisideoita, joita hyödynnettiin uuden digitaalisen palvelun suunnittelemisessa.
Aivoriihimenetelmällä kerättyjä ideoita ja tietoperustaa yhdistelemällä muodostettiin palvelusta visuaalinen kuvaus. Visuaalinen kuvaus sisältää sovelluksen kehittämistä varten luodut vaatimusmäärittely-kuvaukset, jotka hyödyttävät toimeksiantajaa tulevaisuudessa uuden digitaalisen palvelun luomisessa ja sovelluksen kaupallistamisessa.
Jatkokehitysehdotuksina suositeltiin prototyypin rakentamista ja sen testaamista matkustajaryhmällä suositussa matkakohteessa. Prototyypin tulisi sisältää kaikki olennaiset toiminnot kuten karttasovelluksen, lääkäriasemien ja apteekkien paikannuksen ja käännöspalvelun. Prototyyppiä toimeksiantaja pystyy hyödyntämään sovelluksen jatkokehityksessä.