Seitsemäsluokkalaisten nuorten motivointi terveellisiin elintapoihin
Ala-Nisula, Tinja; Lampimäki, Milia (2018)
Ala-Nisula, Tinja
Lampimäki, Milia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132369
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskitytään unen ja ravitsemuksen merkitykseen lihavuuden vähentämisessä. Lasten ja nuorten lihavuus on yleistynyt maailmanlaajuisesti, minkä seurauksena nuorten ylipainoisten ja lihavien osuus on kolminkertaistunut viimeisen 30 vuoden aikana. Terveellisillä elintavoilla on merkitystä lihavuuden syntyyn. Opinnäytetyön aihe pohjautui kansalliseen ”Lihavuus laskuun” -ohjelmaan, jonka tarkoituksena oli lasten ja nuorten lihavuuden vähentäminen kaudella 2016-2018. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yksikön kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa oppitunti nuorille ja antaa tietoa terveellisistä elintavoista unen sekä ravitsemuksen osalta. Tavoitteena oli motivoida nuoria noudattamaan terveellisiä elintapoja, sekä tulemaan tietoisiksi niiden vaikutuksesta omaan terveyteen. Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa innostava, sekä tutkittuun tietoon pohjautuva oppitunti neljälle Seinäjoen yläkoulun seitsemäsluokalle.
Oppitunnin sisältö rakennettiin Kahoot! -peliapplikaatiota hyödyntäen. Tuntien lopuksi toteutettiin sähköinen palautekysely, jonka avulla arvioitiin oppitunnin onnistuneisuutta ja tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat vastasivat palautekyselyyn omilla puhelimillaan Survey Monkey –verkkosivuston kautta. Palautekysely sisälsi viisi kysymystä, jotka liittyivät oppitunnin toteutukseen ja sisältöön. Verkkosivustolla oli oma vastausten analysointiohjelma, joka laski vastausprosentit ja taulukoi ne.
Palautteiden analyysin perusteella nuoret tarvitsevat enemmän tietoa unen merkityksestä terveyteen. Entuudestaan tietoa oli enemmän terveellisestä ravitsemuksesta. Oppitunti onnistui innostamaan nuoria terveellisten elintapojen noudattamisessa ja herätti keskustelua aiheesta. Suurin osa oppilaista arvioi oppitunnin arvosanaksi kiitettävän.
Lasten ja nuorten terveellisten elintapojen kehittämiseksi ehdotetaan kampanjaa, jolla lisättäisiin tietoa unen merkityksestä nuorille. Koulussa voitaisiin hyödyntää ulkopuolisia luennoitsijoita, joka saattaa herättää nuorten mielenkiinnon totuttua opetusta paremmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa oppitunti nuorille ja antaa tietoa terveellisistä elintavoista unen sekä ravitsemuksen osalta. Tavoitteena oli motivoida nuoria noudattamaan terveellisiä elintapoja, sekä tulemaan tietoisiksi niiden vaikutuksesta omaan terveyteen. Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa innostava, sekä tutkittuun tietoon pohjautuva oppitunti neljälle Seinäjoen yläkoulun seitsemäsluokalle.
Oppitunnin sisältö rakennettiin Kahoot! -peliapplikaatiota hyödyntäen. Tuntien lopuksi toteutettiin sähköinen palautekysely, jonka avulla arvioitiin oppitunnin onnistuneisuutta ja tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat vastasivat palautekyselyyn omilla puhelimillaan Survey Monkey –verkkosivuston kautta. Palautekysely sisälsi viisi kysymystä, jotka liittyivät oppitunnin toteutukseen ja sisältöön. Verkkosivustolla oli oma vastausten analysointiohjelma, joka laski vastausprosentit ja taulukoi ne.
Palautteiden analyysin perusteella nuoret tarvitsevat enemmän tietoa unen merkityksestä terveyteen. Entuudestaan tietoa oli enemmän terveellisestä ravitsemuksesta. Oppitunti onnistui innostamaan nuoria terveellisten elintapojen noudattamisessa ja herätti keskustelua aiheesta. Suurin osa oppilaista arvioi oppitunnin arvosanaksi kiitettävän.
Lasten ja nuorten terveellisten elintapojen kehittämiseksi ehdotetaan kampanjaa, jolla lisättäisiin tietoa unen merkityksestä nuorille. Koulussa voitaisiin hyödyntää ulkopuolisia luennoitsijoita, joka saattaa herättää nuorten mielenkiinnon totuttua opetusta paremmin.