Asiakastarpeiden kartoitus ja käytettävyystutkimus Case: Dogium Oy
Maalampi, Mona (2018)
Maalampi, Mona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tarvekartoitus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena sekä käytettävyystutkimus Dogium Oy:n koira-aiheiseen vielä julkaisemattomaan sovellukseen liittyen. Työ toteutettiin asiakkaan toimeksiannosta. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää loppukäyttäjien toiveet toimeksiantoyrityksen kehittämän sovelluksen ominaisuuksista sekä sisällöstä ja selvittää kyseisen sovelluksen käytettävyysongelmat ennen sen käyttöönottoa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin käytettävyyttä sekä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön tutkimustyypiksi valikoitui case- eli tapaustutkimus. Asiakaskysely toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena ja käytettävyystutkimus suoritettiin käytettävyystestauksena. Sähköiseen kyselyyn vastasi 91 henkilöä ja käytettävyystutkimuksessa otos oli viisi henkilöä. Käytettävyystestaukseen osallistuneita testihenkilöitä kehotettiin ääneenajatteluun ja testausta analysoitiin havainnoimalla sekä loppukyselyn avulla. Testitehtävät perustuivat sovelluksen keskeisimpiin ominaisuuksiin.
Käytettävyystutkimuksen tuloksia arvioitiin heuristisesti ja niistä tehtiin kehitysehdotukset. Käytettävyysongelmat jaettiin kosmeettisiin, pieniin sekä suuriin käytettävyysongelmiin. Suuret käytettävyysongelmat tulisi korjata ennen sovelluksen julkaisemista, sillä ne vaikeuttavat käyttökokemusta huomattavasti. Tarvekartoituksesta kävi ilmi, että sovelluksessa on jo olemassa muutamia ominaisuuksia, joista kyselyyn vastanneet olivat kiinnostuneita. Vastaajat olivat myös valmiita maksamaan sovelluksesta muutamia euroja kuukaudessa erilaisten etujen ja kuponkien takia. Kaikki kysely- ja käytettävyystutkimuksen tulokset jäävät Dogium Oy:n käytettäväksi jatkokehitystä varten.
Teoriaosuudessa käsiteltiin käytettävyyttä sekä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön tutkimustyypiksi valikoitui case- eli tapaustutkimus. Asiakaskysely toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena ja käytettävyystutkimus suoritettiin käytettävyystestauksena. Sähköiseen kyselyyn vastasi 91 henkilöä ja käytettävyystutkimuksessa otos oli viisi henkilöä. Käytettävyystestaukseen osallistuneita testihenkilöitä kehotettiin ääneenajatteluun ja testausta analysoitiin havainnoimalla sekä loppukyselyn avulla. Testitehtävät perustuivat sovelluksen keskeisimpiin ominaisuuksiin.
Käytettävyystutkimuksen tuloksia arvioitiin heuristisesti ja niistä tehtiin kehitysehdotukset. Käytettävyysongelmat jaettiin kosmeettisiin, pieniin sekä suuriin käytettävyysongelmiin. Suuret käytettävyysongelmat tulisi korjata ennen sovelluksen julkaisemista, sillä ne vaikeuttavat käyttökokemusta huomattavasti. Tarvekartoituksesta kävi ilmi, että sovelluksessa on jo olemassa muutamia ominaisuuksia, joista kyselyyn vastanneet olivat kiinnostuneita. Vastaajat olivat myös valmiita maksamaan sovelluksesta muutamia euroja kuukaudessa erilaisten etujen ja kuponkien takia. Kaikki kysely- ja käytettävyystutkimuksen tulokset jäävät Dogium Oy:n käytettäväksi jatkokehitystä varten.