Sähköinen markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle
Lammi, Elina (2017)
Lammi, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kohdeyritys pystyy tavoittamaan kohdeyleisönsä tehokkaasti sähköisen markkinointiviestintäsuunnitelman avulla. Kohdeyritys toimii puupolttoaineen tuotanto- ja myyntialalla Varsinais-Suomessa. Kohdeyrityksellä ei ole aiemmin ollut varsinaista suunnitelmaa markkinointiviestinnän toteuttamiseksi. Kilpailu alalla on kovaa ja jatkuvassa kasvussa, joten on tärkeää, että markkinointiviestintä saadaan toimimaan tehokkaasti ja nykyaikaisesti.
Työn teoriaosassa käytiin läpi markkinointiviestinnän perusteita sekä syvemmin sähköisen markkinointiviestinnän keskeisiä asioita. Kerätty teoria sisältää tietoa muun muassa sähköisen markkinointiviestinnän perusteista, vahvuuksista sekä kanavista. Tietoa kerättiin myös markkinointiviestintäsuunnitelman luomisesta. Tieto tutkimukseen kerättiin sekä kirjallisuudesta että verkkosivuilta.
Työn empiriaosassa kuvattiin kohdeyritykselle luotavan markkinointiviestintäsuunnitelman osa-alueet. Empiriaosuuden tulokset saatiin selville haastattelemalla kohdeyrityksen yrittäjää. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa ryhdyttiin luomaan pohjautuen sekä haastatteluun että teoriaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelma pitää sisällään kohdeyrityksen lähtökohta-analyysin, suunnitelman tavoitteet, kohdemarkkinat, valitut kanavat, strategiat, resurssit, aikataulutuksen, saavutettavat hyödyt sekä seurannan.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle. Suunnitelmaa luodessa mietittiin mitkä kanavat soveltuvat parhaiten, kenelle markkinointiviestintä suunnataan, mitä resursseja täytyy huomioida, mitkä ovat suunnitelman päätavoitteet sekä missä aikataulussa suunnitelmaa lähdetään toteuttamaan. Valmis suunnitelma perustuu kerättyyn teoriatietoon sekä kohdeyritykseltä saatuun informaatioon.
Työn teoriaosassa käytiin läpi markkinointiviestinnän perusteita sekä syvemmin sähköisen markkinointiviestinnän keskeisiä asioita. Kerätty teoria sisältää tietoa muun muassa sähköisen markkinointiviestinnän perusteista, vahvuuksista sekä kanavista. Tietoa kerättiin myös markkinointiviestintäsuunnitelman luomisesta. Tieto tutkimukseen kerättiin sekä kirjallisuudesta että verkkosivuilta.
Työn empiriaosassa kuvattiin kohdeyritykselle luotavan markkinointiviestintäsuunnitelman osa-alueet. Empiriaosuuden tulokset saatiin selville haastattelemalla kohdeyrityksen yrittäjää. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa ryhdyttiin luomaan pohjautuen sekä haastatteluun että teoriaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelma pitää sisällään kohdeyrityksen lähtökohta-analyysin, suunnitelman tavoitteet, kohdemarkkinat, valitut kanavat, strategiat, resurssit, aikataulutuksen, saavutettavat hyödyt sekä seurannan.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle. Suunnitelmaa luodessa mietittiin mitkä kanavat soveltuvat parhaiten, kenelle markkinointiviestintä suunnataan, mitä resursseja täytyy huomioida, mitkä ovat suunnitelman päätavoitteet sekä missä aikataulussa suunnitelmaa lähdetään toteuttamaan. Valmis suunnitelma perustuu kerättyyn teoriatietoon sekä kohdeyritykseltä saatuun informaatioon.