Työntekijöiden näkemyksiä johtajuudesta palvelualoilla
Kauhanen, Anna (2018)
Kauhanen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132372
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä johtajuudesta ja siitä millaista on hyvä johtajuus. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta siitä, millaista esimiestyötä palvelualalla kaivataan ja millaisia johtajuustaitoja palvelualan esimiehiltä odotetaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää palvelualan työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, ja kaikki haastattelut suoritettiin kasvokkain. Kolmelle henkilölle tehty ryh-mähaastattelu toimi tutkimuksen pohjana. Neljä muuta tutkimukseen osallistunutta henkilöä haastateltiin yksitellen. Yksilöhaastatteluiden tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä ja tarkentaa ryhmähaastattelun tuloksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että palvelualan esimiehiltä odotetaan ihmisten johtamisen taitoa. Palvelualan työntekijöiden mielestä hyviin esimiestaitoihin kuuluvat luottamus, esimerkillisyys, kannustus, kuunteleminen ja työntekijöiden tasapuolinen kohtelu.
Tutkimuksesta voitiin päätellä, että palvelualalla kaivataan ammattitaitoista ja ihmislähtöistä johtamista. Palvelualan työntekijät arvostavat esimiestä, joka on kiinnostunut työn-tekijöistään ja heidän hyvinvoinnistaan. Hyvä esimies on helposti lähestyttävä, näyttää omalla toiminnallaan esimerkkiä, antaa vastuuta työntekijöilleen ja luottaa heidän ammattitaitoonsa, kuuntelee ja auttaa työntekijöitä tilanteessa kuin tilanteessa sekä kohtelee jokaista työntekijää tasavertaisesti.
Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla jokainen esimiehenä toimiva voi kehittää omia esimiestaitojaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää palvelualan työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, ja kaikki haastattelut suoritettiin kasvokkain. Kolmelle henkilölle tehty ryh-mähaastattelu toimi tutkimuksen pohjana. Neljä muuta tutkimukseen osallistunutta henkilöä haastateltiin yksitellen. Yksilöhaastatteluiden tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä ja tarkentaa ryhmähaastattelun tuloksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että palvelualan esimiehiltä odotetaan ihmisten johtamisen taitoa. Palvelualan työntekijöiden mielestä hyviin esimiestaitoihin kuuluvat luottamus, esimerkillisyys, kannustus, kuunteleminen ja työntekijöiden tasapuolinen kohtelu.
Tutkimuksesta voitiin päätellä, että palvelualalla kaivataan ammattitaitoista ja ihmislähtöistä johtamista. Palvelualan työntekijät arvostavat esimiestä, joka on kiinnostunut työn-tekijöistään ja heidän hyvinvoinnistaan. Hyvä esimies on helposti lähestyttävä, näyttää omalla toiminnallaan esimerkkiä, antaa vastuuta työntekijöilleen ja luottaa heidän ammattitaitoonsa, kuuntelee ja auttaa työntekijöitä tilanteessa kuin tilanteessa sekä kohtelee jokaista työntekijää tasavertaisesti.
Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla jokainen esimiehenä toimiva voi kehittää omia esimiestaitojaan.