”Ei voi lohduttaa ilman että sydämellään lohduttaa---” : Varhaiskasvattajien näkemyksiä lohdutuksesta päivähoidossa
Peltonen, Tarja (2018)
Peltonen, Tarja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162512
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen perusteissa 2016 mainitaan, että ”lapsella on oikeus saada lohdutusta sitä tarvitessaan.” Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, mitä lohdutus normaaleissa päiväkodin tilanteissa on ja milloin sitä erityisesti tarvitaan. Työssä selvitettiin varhaiskasvattajien näkemyksiä lohdutuksesta päivähoidossa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta varhaiskasvattajaa kahdessa yksityisessä päiväkodissa Pirkanmaalla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tietoperustassa käsiteltiin lohdutusta ja kiintymyssuhdeteoriaa.
Suurin osa haastatelluista mainitsi, että lohdutus on läsnäoloa. Siinä vahvistuu lapsen ja varhaiskasvattajan välinen suhde. Haastatellut mainitsivat lohduttamisessa tärkeäksi turvallisen ilmapiirin ja tutut aikuiset, sylin ja lähellä pitämisen tärkeyden sekä lapsen hyväksymisen kaikkine tunteineen. Lohdutuksessa autetaan lasta käsittelemään harmitusta ja pääsemään siitä yli. Tunteiden sanoitus mainittiin hyvänä työkaluna. Aikuinen voi saada lohdutustilanteessa lohtua myös lapselta ja varhaiskasvatuskeskustelussa kasvattaja voi lohduttaa myös vanhempaa.
Tekijän ymmärrys aikuisen läsnäolon tärkeydestä lapsen tunnetiloissa päivähoidossa vahvistui. Opinnäytetyö auttaa päivähoidon ammattilaisia syventymään aiheeseen ja toimii kimmokkeena jatkotutkimuksiin.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta varhaiskasvattajaa kahdessa yksityisessä päiväkodissa Pirkanmaalla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tietoperustassa käsiteltiin lohdutusta ja kiintymyssuhdeteoriaa.
Suurin osa haastatelluista mainitsi, että lohdutus on läsnäoloa. Siinä vahvistuu lapsen ja varhaiskasvattajan välinen suhde. Haastatellut mainitsivat lohduttamisessa tärkeäksi turvallisen ilmapiirin ja tutut aikuiset, sylin ja lähellä pitämisen tärkeyden sekä lapsen hyväksymisen kaikkine tunteineen. Lohdutuksessa autetaan lasta käsittelemään harmitusta ja pääsemään siitä yli. Tunteiden sanoitus mainittiin hyvänä työkaluna. Aikuinen voi saada lohdutustilanteessa lohtua myös lapselta ja varhaiskasvatuskeskustelussa kasvattaja voi lohduttaa myös vanhempaa.
Tekijän ymmärrys aikuisen läsnäolon tärkeydestä lapsen tunnetiloissa päivähoidossa vahvistui. Opinnäytetyö auttaa päivähoidon ammattilaisia syventymään aiheeseen ja toimii kimmokkeena jatkotutkimuksiin.