Kirjastoalan osaamisalueen kehittäminen toisen asteen ammatillisessa perustutkinnossa
Pitkäkoski, Sari (2018)
Pitkäkoski, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802182550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802182550
Tiivistelmä
Liiketalouden perustutkinnosta poistettiin vuonna 2016 osaamisalat, jolloin tutkinnosta poistui myös tieto- ja kirjastopalvelujen osaamisala. Osaamisalojen poistaminen aloitti tutkinnon perusteiden uudistamisprosessin. Uudistamistyössä olivat mukana työ- ja elinkeinoelämän sekä sidosryhmien asiantuntijaedustajista koostuva ohjausryhmä. Perustetyötä koordinoivat ja kirjoitustyön omilla vastuualueillaan tekivät työryhmän jäsenet, jotka edustivat perustetyössä koulutuksen järjestäjiä. Muutosprosessin kokonaisuutta hallinnoi ja valvoi Opetushallitus.
Tässä toiminta- ja kehittämistutkimuksessa hyödynnettiin eri vaiheissa tutkimustiedon lisäksi kirjastoalan asiantuntijajäsenien osaamista. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiantuntijakeskustelujen lisäksi aivoriihi- ja Learning Café -menetelmiä. Prosessin aikana ohjaus- ja työryhmän jäsenet kokoontuivat eri kokoonpanoissa useamman kerran. Palautetta kerättiin kahden eri seminaarin ja lausuntokierroksen yhteydessä. Tutkinnon perusteet olivat kokonaan valmiina joulukuussa 2017.
Uudistustyössä lähtökohdaksi otettiin tulevaisuuden työelämässä vaadittava osaaminen sekä joustavat tulevaisuuden tutkintopolut. Osaamistarpeet jaoteltiin pakollisiin ja valinnaisiin osaamisiin. Pakollinen osaaminen on toimialariippumatonta yhteistä osaamista. Valinnaisella osaamisella opiskelija tuo esille erityisen ja erikoistuneen osaamisena.
Uudistuneessa liiketoiminnan perustutkinnossa on mahdollista valita tutkintoonsa kaksi kirjastoalan työympäristössä toteutettavaa tutkinnon osaa. Sen lisäksi valinnaisina tutkinnon osina on kirjastoalalle soveltuvia tutkinnon osia, kuten tapahtumatuotannon tutkinnon osa. Siten myös uudessa liiketoiminnan perustutkinnossa opiskelijan on yhä mahdollista osoittaa kirjastoalalla tarvittava erityisosaaminen.
Tässä toiminta- ja kehittämistutkimuksessa hyödynnettiin eri vaiheissa tutkimustiedon lisäksi kirjastoalan asiantuntijajäsenien osaamista. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiantuntijakeskustelujen lisäksi aivoriihi- ja Learning Café -menetelmiä. Prosessin aikana ohjaus- ja työryhmän jäsenet kokoontuivat eri kokoonpanoissa useamman kerran. Palautetta kerättiin kahden eri seminaarin ja lausuntokierroksen yhteydessä. Tutkinnon perusteet olivat kokonaan valmiina joulukuussa 2017.
Uudistustyössä lähtökohdaksi otettiin tulevaisuuden työelämässä vaadittava osaaminen sekä joustavat tulevaisuuden tutkintopolut. Osaamistarpeet jaoteltiin pakollisiin ja valinnaisiin osaamisiin. Pakollinen osaaminen on toimialariippumatonta yhteistä osaamista. Valinnaisella osaamisella opiskelija tuo esille erityisen ja erikoistuneen osaamisena.
Uudistuneessa liiketoiminnan perustutkinnossa on mahdollista valita tutkintoonsa kaksi kirjastoalan työympäristössä toteutettavaa tutkinnon osaa. Sen lisäksi valinnaisina tutkinnon osina on kirjastoalalle soveltuvia tutkinnon osia, kuten tapahtumatuotannon tutkinnon osa. Siten myös uudessa liiketoiminnan perustutkinnossa opiskelijan on yhä mahdollista osoittaa kirjastoalalla tarvittava erityisosaaminen.