PSALMIHARMONIOITA : Musiikkianalyysia moodien pohjalta
Viherjuuri, Tuomo (2018)
Viherjuuri, Tuomo
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on modernin vanhahtava, harmoninen psalmimusiikki. Opinnäytetyössä selvitettiin syitä tietynlaisten musiikillisten ilmaisujen käyttämiseen, kun pohjana ovat tietynlaiset psalmitekstit. Erityisenä painopisteenä on se, miten luontevaa erityyppisiä tekstejä on säveltää käyttäen tiettyjä asteikkoja, kuten fryygistä ja miksolyydistä moodia. Tärkeimmät tutkimusmenetelmäni ovat itsereflektio säveltäjänä ja yhtyeiden johtajana sekä modaalisuuteen liittyvien vaikutelmieni peilaaminen ammattilaisten näkemyksiin teemahaastattelun avulla. Muuten tutkimusotteeni pohjautuu laadulliseen toimintatutkimukseen sekä kokemukselliseen ja yhteistoiminnalliseen oppimiseen.
Opinnäytetyön taiteellisena osana oli konsertti, jossa useat eri kokoonpanot esittivät sävellyksiäni. Kyseessä oli ensimmäinen konsertti, joka painottui omiin sävellyksiini, joita oli yksitoista. Ennen niitä esitettiin yksi instrumentaaliteos ja kaksi ortodoksista kirkkolaulua. Konsertissa oli yksi naiskuoro, vakituisia ja projektiluontoisia lauluyhtyeitä, vaskikvartetti sekä kaikki yli 30 esiintyjää yhteen kokoava yhtye. Pianoa käytettiin kahdessa sävellyksessä.
Tutkimuksessa havaitsin, että kolme haastateltavaa omasta kulttuuriympäristöstäni tulkitsivat moodien ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia pitkälti samalla tavoin kuin itse ne koen. Tulin tietoiseksi itselleni uusista asteikoista. Huomasin, miten erilaiset haasteet kokoonpanoilla oli sävellyksiäni opetellessa ja kuinka yllättäviä tilanteita vielä prosessin kalkkiviivoillakin voi ilmetä. Harjoitteluun tarvittava aika vaihteli huomattavasti, mutta enimmäkseen ei ollut ainakaan mahdollisuuksia harjoitella liikaa.
Tästä tutkimuksesta voivat hyötyä etenkin kuoronjohtajat, lauluyhtyeiden taiteelliset ohjaajat sekä kaikki modaalisesta musiikista kiinnostuneet. Tarkoitukseni on julkaista ääni- ja nuottinäytteitä tarkasteltavaksi ja varsinaisia nuotteja hankittavaksi kotisivuilleni.
Opinnäytetyön taiteellisena osana oli konsertti, jossa useat eri kokoonpanot esittivät sävellyksiäni. Kyseessä oli ensimmäinen konsertti, joka painottui omiin sävellyksiini, joita oli yksitoista. Ennen niitä esitettiin yksi instrumentaaliteos ja kaksi ortodoksista kirkkolaulua. Konsertissa oli yksi naiskuoro, vakituisia ja projektiluontoisia lauluyhtyeitä, vaskikvartetti sekä kaikki yli 30 esiintyjää yhteen kokoava yhtye. Pianoa käytettiin kahdessa sävellyksessä.
Tutkimuksessa havaitsin, että kolme haastateltavaa omasta kulttuuriympäristöstäni tulkitsivat moodien ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia pitkälti samalla tavoin kuin itse ne koen. Tulin tietoiseksi itselleni uusista asteikoista. Huomasin, miten erilaiset haasteet kokoonpanoilla oli sävellyksiäni opetellessa ja kuinka yllättäviä tilanteita vielä prosessin kalkkiviivoillakin voi ilmetä. Harjoitteluun tarvittava aika vaihteli huomattavasti, mutta enimmäkseen ei ollut ainakaan mahdollisuuksia harjoitella liikaa.
Tästä tutkimuksesta voivat hyötyä etenkin kuoronjohtajat, lauluyhtyeiden taiteelliset ohjaajat sekä kaikki modaalisesta musiikista kiinnostuneet. Tarkoitukseni on julkaista ääni- ja nuottinäytteitä tarkasteltavaksi ja varsinaisia nuotteja hankittavaksi kotisivuilleni.