SYÖ JA JAKSA PAREMMIN! - Oppitunti neljäsluokkalaisille kouluruokailun merkityksestä kasvuun ja jaksamiseen
Huttunen, Janesa; Abucar, Maryam (2018)
Huttunen, Janesa
Abucar, Maryam
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192560
Tiivistelmä
Suomalaisen kouluterveyskyselyn tuloksien mukaan vain 16 prosenttia neljäs- ja viidesluokkalaisista syö kouluruokailun yhteydessä kaikkia kouluruoan osia. Monipuolinen ja riittävä ravinto on avainasemassa lapsen ja nuoren terveeseen kasvuun ja kehitykseen. Liian niukka syöminen näkyy lapsen keskittymiskyvyssä ja jaksamisessa koulussa.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin kouluruokailun merkitystä alakouluikäisten lasten ja nuorten terveyteen ja jaksamiseen. Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja työn toimeksiantajana oli Enon Louhiojan ala-aste. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lasten ja nuorten terveyttä sekä edistää koulussa jaksamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada alakouluikäiset lapset ja nuoret syömään monipuolisemmin koulussa, ja tehtävänä oli toteuttaa toiminnallinen oppitunti kouluruoan merkityksestä jaksamiseen Louhiojan koulun 4-luokkalaisille.
Opinnäytetyössä havaittiin kouluruoan vaikuttavan oppilaiden jaksamiseen koulussa sekä terveeseen kasvuun. Jatkotutkimuksessa aiheena voisi olla se, että onko kouluruualla vaikutuksia alakouluikäisten lasten koulumenestykseen ja kuinka kouluruoan mainetta nostetaan lasten ja nuorten keskuudessa sekä ovatko lapset muuttaneet ruokailutottumuksiaan oppitunnin jälkeen.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin kouluruokailun merkitystä alakouluikäisten lasten ja nuorten terveyteen ja jaksamiseen. Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja työn toimeksiantajana oli Enon Louhiojan ala-aste. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lasten ja nuorten terveyttä sekä edistää koulussa jaksamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada alakouluikäiset lapset ja nuoret syömään monipuolisemmin koulussa, ja tehtävänä oli toteuttaa toiminnallinen oppitunti kouluruoan merkityksestä jaksamiseen Louhiojan koulun 4-luokkalaisille.
Opinnäytetyössä havaittiin kouluruoan vaikuttavan oppilaiden jaksamiseen koulussa sekä terveeseen kasvuun. Jatkotutkimuksessa aiheena voisi olla se, että onko kouluruualla vaikutuksia alakouluikäisten lasten koulumenestykseen ja kuinka kouluruoan mainetta nostetaan lasten ja nuorten keskuudessa sekä ovatko lapset muuttaneet ruokailutottumuksiaan oppitunnin jälkeen.