Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden instrumenttiopetuksen haasteet
Koirikivi, Tuukka (2018)
Koirikivi, Tuukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192569
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee maahanmuuttajataustaisten oppilaiden soitonopetusta. Työn taustana on oma henkilökohtainen kiinnostukseni aihealuetta kohtaan. Maahanmuutosta on käyty viime vuosina runsaasti keskustelua. Maahanmuuttajien instrumenttiopetus on ollut pedagogisesta näkökulmasta vielä suhteellisen tutkimaton alue. Peruskoulumaailmaan ja maahanmuuttajien kotouttamiseen liittyviä tutkimuksia on tehty paljon, mutta musiikinopetusta niissä sivutaan melko vähäisesti.
Työn tavoitteena on hankkia tietoa ja kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden soitonopetuksesta sekä luoda työkaluja ja tietoa laajempaan käyttöön instrumenttiopettajille ympäri Suomea aiheesta. Opinnäytetyön tietoperustana toimivat kotouttamispolitiikkaa ja maahanmuuttajien opettamista käsittelevät tutkimukset. Maahanmuuttajien instrumenttiopetukseen liittyen haastattelin neljää eri instrumenttiopettajaa, joilla on kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että musiikin yksilöopetus tuo monia etuja maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten opetukseen. Soittotunneilla niin kielellisten vaikeuksien kuin kulttuurierojen yksilöllinen huomiointi on helpompaa oppilaan ja opettajan kahdenkeskeisessä kanssakäymisessä. Opettajan oma asennoituminen on tärkeää oppilaiden tasapuoleisen kohtelun näkökulmasta. Oppilaiden taustan ei tule vaikuttaa heidän saamaansa soitonopetukseen missään muodossa.
Aiheessa tutkittavaa on vielä paljon. Mitä enemmän Suomeen saapuu maahanmuuttajia, sitä enemmän heidän määränsä myös tulee instrumenttiopetuksen parissa kasvamaan. Mielenkiintoista olisi tulevaisuudessa myös selvittää, mitä vaikutuksia instrumenttiopetuksella on maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumiseen uuteen kotimaahansa.
Työn tavoitteena on hankkia tietoa ja kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden soitonopetuksesta sekä luoda työkaluja ja tietoa laajempaan käyttöön instrumenttiopettajille ympäri Suomea aiheesta. Opinnäytetyön tietoperustana toimivat kotouttamispolitiikkaa ja maahanmuuttajien opettamista käsittelevät tutkimukset. Maahanmuuttajien instrumenttiopetukseen liittyen haastattelin neljää eri instrumenttiopettajaa, joilla on kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että musiikin yksilöopetus tuo monia etuja maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten opetukseen. Soittotunneilla niin kielellisten vaikeuksien kuin kulttuurierojen yksilöllinen huomiointi on helpompaa oppilaan ja opettajan kahdenkeskeisessä kanssakäymisessä. Opettajan oma asennoituminen on tärkeää oppilaiden tasapuoleisen kohtelun näkökulmasta. Oppilaiden taustan ei tule vaikuttaa heidän saamaansa soitonopetukseen missään muodossa.
Aiheessa tutkittavaa on vielä paljon. Mitä enemmän Suomeen saapuu maahanmuuttajia, sitä enemmän heidän määränsä myös tulee instrumenttiopetuksen parissa kasvamaan. Mielenkiintoista olisi tulevaisuudessa myös selvittää, mitä vaikutuksia instrumenttiopetuksella on maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kotoutumiseen uuteen kotimaahansa.