Pelihahmon 3D-mallintaminen sculptaus tekniikalla : Katsaus toimivan 3D-mallin luomisesta pelimoottoria varten
Happonen, Simo (2018)
Happonen, Simo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202638
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on perehtyä pelihahmojen 3D-mallinnusprosessiin. Työ syventyy 3D-mallinnuksen taustalla piilevän teorian lisäksi, erityisesti viime vuosien aikana yleistyneeseen sculptaus tekniikkaan ja sitä hyödyntävien ohjelmistojen mahdollisuuksiin, erityisesti pelialalla.
Käytännön osuudessa syvennytään varsinaiseen mallin luomisprosessiin ja tutkitaan asteittain eri työvaiheita, niissä huomioitavia asioita ja miten ne vaikuttavat haluttuun lopputulokseen. Varsinaisen mallinnusprosessin tutkimisen lisäksi, olennaisina osina työtä on mallin re-topology käsittely: hahmon polygonimäärän vähentäminen turhan kuormituksen vähentämiseksi, sekä mallin teksturointi: haluttujen tekstuurien applikointi 3D-malliin optimaalisimmalla tavalla, luoden mahdollisimman fotorealistisen lopputuloksen.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda katsaus mitä vaaditaan toimivan, sekä teksturoidun 3D-mallin luomiseen erityisesti sculptaus tekniikkaa hyödyntäen ja pelimoottorikäyttöä varten, ja kuvata työprosessia mallintajan kannalta.
Käytännön osuudessa syvennytään varsinaiseen mallin luomisprosessiin ja tutkitaan asteittain eri työvaiheita, niissä huomioitavia asioita ja miten ne vaikuttavat haluttuun lopputulokseen. Varsinaisen mallinnusprosessin tutkimisen lisäksi, olennaisina osina työtä on mallin re-topology käsittely: hahmon polygonimäärän vähentäminen turhan kuormituksen vähentämiseksi, sekä mallin teksturointi: haluttujen tekstuurien applikointi 3D-malliin optimaalisimmalla tavalla, luoden mahdollisimman fotorealistisen lopputuloksen.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda katsaus mitä vaaditaan toimivan, sekä teksturoidun 3D-mallin luomiseen erityisesti sculptaus tekniikkaa hyödyntäen ja pelimoottorikäyttöä varten, ja kuvata työprosessia mallintajan kannalta.