Opiskelun ja urheilun yhdistämisen mahdollisuudet käyttäjän näkökulmasta : case LAMK – Urheilijan oppimispolku
Myllylä, Petra (2018)
Myllylä, Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212683
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ajatus lähti huomatusta tarpeesta kohdistaa tukipalveluita korkeakoulussa opiskeleville huippu-urheilijoille. Toimeksiantajani toimi Lahden ammattikorkeakoulu, jonka kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä koko prosessin ajan. Tavoitteenani oli käyttäjälähtöisten menetelmien avulla selvittää tarpeet ja niiden pohjalta luoda toimeksiantajalle malli, jonka avulla lähteä kehittämään palvelua eteenpäin. Tärkeänä projektia eteen vievänä kysymyksenä toimi ”Miten LAMK voi tukea huippu-urheilun ja opiskelun yhdistämistä?”.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta tietoperustasta, jotka käsittelevät urheilun ja koulun yhdistämistä sekä palvelumuotoilua. Sen lisäksi käyn läpi koko toiminnallisen osuuden vaiheet työpajoista suunnitteluun ja lopputulokseen, pyrkien tuomaan esille kaikki työvaiheet kattavasti ja lopuksi esittelen työn tulokset.
Käyttäjätietoa hankittiin kahdesta työpajasta. Toteutus vastasi tavoitetta käyttäjälähtöisestä suunnittelusta, jossa otettiin huomioon palvelumuotoilulle tyypillisiä piirteitä ja työkaluja kuten palvelupolkuja ja käyttäjäprofiileita. Käytin hyödyksi ketterään kehittämiseen tarkoitettuja Lean Service Creation -työkortteja, jotka toimivat ohjenuoranani koko projektin ajan.
Tästä toiminnallisen tutkimuksen avulla syntyneestä käyttäjätiedosta jalostettiin toimeksiantajalle malli urheilijan oppimispolusta sekä aloittavien opiskelevien urheilijoiden opas. Malli sisältää neljä ulottuvuutta: tuki, joustavuus, yhteisöllisyys ja yhteistyö, jotka tulisi ottaa huomioon urheilijan oppimispolkua kehittäessä. Oppaaseen kokosin urheilijan kannalta merkittävimmät asiat, joita urheilijan oppimispolku hänelle tarjoaa. Näin tulokset eivät jääneet vain paperille, vaan kehitin konkreettista ja havainnollista. Uskon käyttäjätiedon ja sen jalostamisen edellä mainittuihin malliin ja oppaaseen olevan toimeksiantajalle, LAMK:ille tärkeitä työkaluja palvelun käyttöön ottamisessa ja sen jatkokehityksessä.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta tietoperustasta, jotka käsittelevät urheilun ja koulun yhdistämistä sekä palvelumuotoilua. Sen lisäksi käyn läpi koko toiminnallisen osuuden vaiheet työpajoista suunnitteluun ja lopputulokseen, pyrkien tuomaan esille kaikki työvaiheet kattavasti ja lopuksi esittelen työn tulokset.
Käyttäjätietoa hankittiin kahdesta työpajasta. Toteutus vastasi tavoitetta käyttäjälähtöisestä suunnittelusta, jossa otettiin huomioon palvelumuotoilulle tyypillisiä piirteitä ja työkaluja kuten palvelupolkuja ja käyttäjäprofiileita. Käytin hyödyksi ketterään kehittämiseen tarkoitettuja Lean Service Creation -työkortteja, jotka toimivat ohjenuoranani koko projektin ajan.
Tästä toiminnallisen tutkimuksen avulla syntyneestä käyttäjätiedosta jalostettiin toimeksiantajalle malli urheilijan oppimispolusta sekä aloittavien opiskelevien urheilijoiden opas. Malli sisältää neljä ulottuvuutta: tuki, joustavuus, yhteisöllisyys ja yhteistyö, jotka tulisi ottaa huomioon urheilijan oppimispolkua kehittäessä. Oppaaseen kokosin urheilijan kannalta merkittävimmät asiat, joita urheilijan oppimispolku hänelle tarjoaa. Näin tulokset eivät jääneet vain paperille, vaan kehitin konkreettista ja havainnollista. Uskon käyttäjätiedon ja sen jalostamisen edellä mainittuihin malliin ja oppaaseen olevan toimeksiantajalle, LAMK:ille tärkeitä työkaluja palvelun käyttöön ottamisessa ja sen jatkokehityksessä.