Testaus osana markkinointia : testaustulosten hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa
Pesola, Jenna (2018)
Pesola, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212659
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tuotteiden ja materiaalien testauksesta saatavien testaustulosten hyödyntämistä osana yrityksen strategista markkinointia sekä sitä, millaiselle kohderyhmälle kyseistä palvelua on mahdollista myydä.
Tällä hetkellä tuotteiden ja materiaalien testausta hyödynnetään lähinnä eri direktiivien määräämien standardien vaatimusten täyttämiseen tai sopivan materiaalin valinnassa. Kun asiaa katsotaan osana terveysteknologian tuotteiden kehitystä, eri direktiivit ja standardit ovat toki suuressa roolissa, mutta ne ovat kuitenkin vaatimuksia, jotka edellytetään myös kaikilta muilta kilpailijoilta.
Menestyäkseen yrityksen on luotava itselleen kilpailuetu kilpailijoihin nähden. Kun testataan erityisesti tuotteen asiakkaille tärkeitä asioita ja ominaisuuksia, testaustuloksia on mahdollista hyödyntää osana yrityksen strategista markkinointia.
Oletuksena oli, että niin sanottu oppiva organisaatio on oikeanlainen kohderyhmä kyseiselle palvelulle. Edellä mainitun oppivan organisaation tunnuspiirteitä ovat muun muassa asiakaslähtöisyys, asiakkaiden segmentointi ja asiakastarve.
Osana työtä tehtiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää palvelulle oikea kohderyhmä organisaation sisällä. Aikaisemmin palvelua on myyty samoille ihmisille, jotka ovat ostaneet myös muita testauspalveluja, jolloin yhteyshenkilönä on usein ollut testausinsinööri. Oletuksena on, että oikeampi kohderyhmä palvelulle eri organisaatioiden sisällä olisi markkinoinnista vastaava henkilö tai liiketoimintajohto.
Tehty kyselytutkimus tukee edellä mainittua oletusta siitä, että oikea kohderyhmä palvelun myymiselle organisaation sisällä on liiketoimintajohto. Heidän ajattelutapansa kyselytutkimuksen perusteella vastaa eniten kuvausta oppivasta organisaatiosta.
Kyseisen palvelun hyödyntäminen osana terveysteknologia tuotteiden kehitystä voi antaa tuotteelle kilpailuedun eteenkin kilpailijoiden lisääntyessä ja alan kasvaessa.
Tällä hetkellä tuotteiden ja materiaalien testausta hyödynnetään lähinnä eri direktiivien määräämien standardien vaatimusten täyttämiseen tai sopivan materiaalin valinnassa. Kun asiaa katsotaan osana terveysteknologian tuotteiden kehitystä, eri direktiivit ja standardit ovat toki suuressa roolissa, mutta ne ovat kuitenkin vaatimuksia, jotka edellytetään myös kaikilta muilta kilpailijoilta.
Menestyäkseen yrityksen on luotava itselleen kilpailuetu kilpailijoihin nähden. Kun testataan erityisesti tuotteen asiakkaille tärkeitä asioita ja ominaisuuksia, testaustuloksia on mahdollista hyödyntää osana yrityksen strategista markkinointia.
Oletuksena oli, että niin sanottu oppiva organisaatio on oikeanlainen kohderyhmä kyseiselle palvelulle. Edellä mainitun oppivan organisaation tunnuspiirteitä ovat muun muassa asiakaslähtöisyys, asiakkaiden segmentointi ja asiakastarve.
Osana työtä tehtiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää palvelulle oikea kohderyhmä organisaation sisällä. Aikaisemmin palvelua on myyty samoille ihmisille, jotka ovat ostaneet myös muita testauspalveluja, jolloin yhteyshenkilönä on usein ollut testausinsinööri. Oletuksena on, että oikeampi kohderyhmä palvelulle eri organisaatioiden sisällä olisi markkinoinnista vastaava henkilö tai liiketoimintajohto.
Tehty kyselytutkimus tukee edellä mainittua oletusta siitä, että oikea kohderyhmä palvelun myymiselle organisaation sisällä on liiketoimintajohto. Heidän ajattelutapansa kyselytutkimuksen perusteella vastaa eniten kuvausta oppivasta organisaatiosta.
Kyseisen palvelun hyödyntäminen osana terveysteknologia tuotteiden kehitystä voi antaa tuotteelle kilpailuedun eteenkin kilpailijoiden lisääntyessä ja alan kasvaessa.