Euroopan metsäalan ammattikorkea- ja yliopistokoulutukset ja niiden kansainväliset mahdollisuudet
Seppänen, Siiri (2018)
Seppänen, Siiri
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212672
Tiivistelmä
Tutkimuksessa koottiin ja analysoitiin eurooppalaisten korkeamman asteen oppilaitosten opintojaksotarjontaa. Laitokset kuuluivat Erasmus-vaihto-ohjelmaverkostoon ja tarjosivat Bachelor-tason metsätalouskoulutusohjelmia tai vastaavia. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia opintojaksoja oli tarjolla ja kuinka ne soveltuisivat vaihto-
opiskelijalle Lapin ammattikorkeakoulusta. Opiskelijanäkökulmasta opintojaksojen tuli olla englanniksi ja korvata tai erikoistaa opintoja. Tarjottavia opintojaksoja ja niiden soveltuvuutta opintoihin arvioitiin Lapin ammattikorkeakoulun metsätalouden koulutusohjelman näkökulmasta. Tutkimus tehtiin tilaustyönä Lapin AMK:lle ja se soveltui myös suuntaa-antavaksi oppaaksi opiskelijalle.
Tutkimuksessa listattiin 33:n eri maan ammattikorkeakouluja ja yliopistoja internetin hakukoneiden, Erasmus-verkoston ja metsäkoulutusverkostojen avulla. Yhteensä 75 korkeakouluun ja yliopistoon kohdistettiin valintakriteerit ja niiden internetsivuilta selvitettiin koulutusohjelmat, englanniksi tarjottavat opintojaksot ja muita tietoja. Haasteiksi nousivat englanninkielisten materiaalien saaminen, luotettavan sekä ajankohtaisen tiedon löytäminen ja hyperlinkkien kokoaminen, päivittäminen ja jatkuva vanheneminen.
Tulokseksi saatiin 19:stä eri maasta 22 ammattikorkeakoulua ja yliopistoa, jotka tarjosivat 20 – 30 tai enemmän opintopisteitä (ECTS) englanninkielisillä opintojaksoilla joko syys- tai kevätlukukautena tai molempina. Laitoksista ja niiden opintojaksotarjonnoista koottiin matriisi opinnäytetyön tuloksena. Laitoksista tehtiin MyMaps -sovellukseen havainnollistava kartta, jonka linkki löytyy tutkimuksesta.
Tuloksista voitiin päätellä, että yleisimpiä opintojaksoteemoja metsätalouden näkökulmasta olivat riistan-
ja luonnonhoito, paikallisten lajien tuntemus, paikkatie-
tojärjestelmät, mallinnusohjelmat ja -menetelmät, maisemasuunnittelu sekä opiskelijoiden omat projektit ja
tutkimukset. Tuloksilla oli suuri kansainvälinen merkitys Lapin ammattikorkeakoulun luonnonvara-alalle. Työtä käytetään käsikirjana yhteistyökumppanuuksien luomisessa ja koordinoinnissa. Lisäksi tuloksilla oli merkitystä opiskelijayhteisölle vaihtojaksojen suunnittelussa. Tutkimuksella edistetään Lapin kansainvälistä verkostoitumista, liikkumista ja näkyvyyttä.
opiskelijalle Lapin ammattikorkeakoulusta. Opiskelijanäkökulmasta opintojaksojen tuli olla englanniksi ja korvata tai erikoistaa opintoja. Tarjottavia opintojaksoja ja niiden soveltuvuutta opintoihin arvioitiin Lapin ammattikorkeakoulun metsätalouden koulutusohjelman näkökulmasta. Tutkimus tehtiin tilaustyönä Lapin AMK:lle ja se soveltui myös suuntaa-antavaksi oppaaksi opiskelijalle.
Tutkimuksessa listattiin 33:n eri maan ammattikorkeakouluja ja yliopistoja internetin hakukoneiden, Erasmus-verkoston ja metsäkoulutusverkostojen avulla. Yhteensä 75 korkeakouluun ja yliopistoon kohdistettiin valintakriteerit ja niiden internetsivuilta selvitettiin koulutusohjelmat, englanniksi tarjottavat opintojaksot ja muita tietoja. Haasteiksi nousivat englanninkielisten materiaalien saaminen, luotettavan sekä ajankohtaisen tiedon löytäminen ja hyperlinkkien kokoaminen, päivittäminen ja jatkuva vanheneminen.
Tulokseksi saatiin 19:stä eri maasta 22 ammattikorkeakoulua ja yliopistoa, jotka tarjosivat 20 – 30 tai enemmän opintopisteitä (ECTS) englanninkielisillä opintojaksoilla joko syys- tai kevätlukukautena tai molempina. Laitoksista ja niiden opintojaksotarjonnoista koottiin matriisi opinnäytetyön tuloksena. Laitoksista tehtiin MyMaps -sovellukseen havainnollistava kartta, jonka linkki löytyy tutkimuksesta.
Tuloksista voitiin päätellä, että yleisimpiä opintojaksoteemoja metsätalouden näkökulmasta olivat riistan-
ja luonnonhoito, paikallisten lajien tuntemus, paikkatie-
tojärjestelmät, mallinnusohjelmat ja -menetelmät, maisemasuunnittelu sekä opiskelijoiden omat projektit ja
tutkimukset. Tuloksilla oli suuri kansainvälinen merkitys Lapin ammattikorkeakoulun luonnonvara-alalle. Työtä käytetään käsikirjana yhteistyökumppanuuksien luomisessa ja koordinoinnissa. Lisäksi tuloksilla oli merkitystä opiskelijayhteisölle vaihtojaksojen suunnittelussa. Tutkimuksella edistetään Lapin kansainvälistä verkostoitumista, liikkumista ja näkyvyyttä.