Kustannusten selvittäminen toimintolaskennan avulla
Häyrinen, Emilia (2018)
Häyrinen, Emilia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802222718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802222718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimintolaskentaa hyödyntäen selvittää kohdeyrityksen valittujen toimintojen kustannukset. Toimeksiantajana oli profiilituotemarkkinoilla toimiva suomalainen osakeyhtiö. Yrityksessä ei ole aiemmin hyödynnetty toimintolaskentaa kustannusten selvittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritykselle sen valittujen toimintojen kustannukset kehittämisen ja päätöksenteon tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Teoriaosuuden lähdeaineistona käytettiin kustannus- ja toimintolaskentaa käsittelevää kirjallisuutta sekä artikkeleita. Toiminnallisen osuuden lähdemateriaalina käytettiin keskusteluja yrityksen talouspäällikön kanssa sekä yrityksen kirjanpidosta saatuja aineistoja.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kolmea yrityksen toiminnan kannalta merkityksellistä toimintoa. Käsiteltäviksi toiminnoiksi valikoitui perintä, tilausten käsittely ja reklamaatioiden käsittely. Kyseiset toiminnot jakautuvat yrityksessä kahdelle osastolle, taloudelle ja asiakaspalvelulle. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuloksena saatiin laskettua kustannukset näille toiminnoille sekä halutuille laskentakohteille.
Perintä-toiminnolle laskettiin kuukausittainen kustannus. Tilausten käsittely -toiminnon kustannuksia analysoitaessa ja yksittäisen tilauksen kustannusta laskettaessa selvisi merkittävä ero kahden eri tilaustyypin kustannusten välillä. Reklamaatioiden käsittely -toiminnolle laskettiin kuukausittainen kustannus sekä toiminnon laskentakohteelle, yksittäiselle hyvityslaskulle kustannus.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjalta saatua tietoa voidaan yrityksessä hyödyntää perinnän osalta esimerkiksi ulkoistusta pohdittaessa ja tilausten käsittelyn osalta tuoteryhmien kustannuksia ja kannattavuutta laskettaessa. Reklamaatioiden käsittelyn kannalta on tärkeää tietää, mistä kustannukset muodostuvat, jotta toimintoa voidaan kehittää ja kustannuksia pienentää.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Teoriaosuuden lähdeaineistona käytettiin kustannus- ja toimintolaskentaa käsittelevää kirjallisuutta sekä artikkeleita. Toiminnallisen osuuden lähdemateriaalina käytettiin keskusteluja yrityksen talouspäällikön kanssa sekä yrityksen kirjanpidosta saatuja aineistoja.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kolmea yrityksen toiminnan kannalta merkityksellistä toimintoa. Käsiteltäviksi toiminnoiksi valikoitui perintä, tilausten käsittely ja reklamaatioiden käsittely. Kyseiset toiminnot jakautuvat yrityksessä kahdelle osastolle, taloudelle ja asiakaspalvelulle. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuloksena saatiin laskettua kustannukset näille toiminnoille sekä halutuille laskentakohteille.
Perintä-toiminnolle laskettiin kuukausittainen kustannus. Tilausten käsittely -toiminnon kustannuksia analysoitaessa ja yksittäisen tilauksen kustannusta laskettaessa selvisi merkittävä ero kahden eri tilaustyypin kustannusten välillä. Reklamaatioiden käsittely -toiminnolle laskettiin kuukausittainen kustannus sekä toiminnon laskentakohteelle, yksittäiselle hyvityslaskulle kustannus.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjalta saatua tietoa voidaan yrityksessä hyödyntää perinnän osalta esimerkiksi ulkoistusta pohdittaessa ja tilausten käsittelyn osalta tuoteryhmien kustannuksia ja kannattavuutta laskettaessa. Reklamaatioiden käsittelyn kannalta on tärkeää tietää, mistä kustannukset muodostuvat, jotta toimintoa voidaan kehittää ja kustannuksia pienentää.