Projektioppimisen kehittäminen päiväkodin toimintakulttuurissa
Vento, Elina (2018)
Vento, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802242755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802242755
Tiivistelmä
Kehittämishanke lähti työelämän tarpeesta kehittää projektioppimista toimintatapana päiväkodissa. Projektioppiminen on tavoitteena myös varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Tavoitteena oli luoda päiväkotiin projektioppimisen toimintamalli ja sitä kautta kehittää myös päiväkodin toimintakulttuuria.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Kehittämisen menetelminä käytettiin osallistavia tilaisuuksia, joita oli mukailtu learning cafe-menetelmästä. Toinen kehittämismenetelmä oli benchmarking, joka kohdistui projektioppimista painottavaan ja toimintatapaa toteuttavaan päiväkotiin.
Menetelmien ja niistä saatujen tulosten avulla luotiin projektioppimisen toimintamalli päiväkotiin. Mallissa on huomioitu niin ryhmien toiminta kuin koko päiväkodin toiminta projektioppimisen toteuttamiseen. Toimintamallin tavoitteena on toimia konkreettisena apuna projektioppimisen toteuttamiseen lapsiryhmässä sekä aikatauluttaa päiväkodin yhteisiä tilaisuuksia.
Kehittämishankkeella vastattiin kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämisen tavoitteisiin projektioppimisen osalta. Toimintamallissa hyödynnettyjen ja mallissa esitettyjen pedagogisten tilaisuuksien avulla päiväkodin toimintakulttuuria kehitettiin osallistavaksi.
Projektioppimisen kehittäminen päiväkodissa jatkuu vielä ja kyseessä on kehittyvä toimintamalli, jota voidaan jatkossa muokata päiväkodin toiminnan ja tarpeen mukaan.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Kehittämisen menetelminä käytettiin osallistavia tilaisuuksia, joita oli mukailtu learning cafe-menetelmästä. Toinen kehittämismenetelmä oli benchmarking, joka kohdistui projektioppimista painottavaan ja toimintatapaa toteuttavaan päiväkotiin.
Menetelmien ja niistä saatujen tulosten avulla luotiin projektioppimisen toimintamalli päiväkotiin. Mallissa on huomioitu niin ryhmien toiminta kuin koko päiväkodin toiminta projektioppimisen toteuttamiseen. Toimintamallin tavoitteena on toimia konkreettisena apuna projektioppimisen toteuttamiseen lapsiryhmässä sekä aikatauluttaa päiväkodin yhteisiä tilaisuuksia.
Kehittämishankkeella vastattiin kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämisen tavoitteisiin projektioppimisen osalta. Toimintamallissa hyödynnettyjen ja mallissa esitettyjen pedagogisten tilaisuuksien avulla päiväkodin toimintakulttuuria kehitettiin osallistavaksi.
Projektioppimisen kehittäminen päiväkodissa jatkuu vielä ja kyseessä on kehittyvä toimintamalli, jota voidaan jatkossa muokata päiväkodin toiminnan ja tarpeen mukaan.