Aava neuvolassa : Kuvitettu opaskirjanen neljävuotiaalle lapselle laajasta terveystarkastuksesta
Stenudd, Reetta; Kälkäjä, Riikka (2018)
Lataukset:
Stenudd, Reetta
Kälkäjä, Riikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262798
Tiivistelmä
Lapsen valmistelu etukäteen toimenpiteisiin on olennainen osa lapsen hoitotyötä. Kun lapsi on tietoinen hoidostaan, mahdolliset pelot lievittyvät ja lapsi suhtautuu myönteisesti hoitoon. Lapsen valmistelu toimii parhaiten silloin, kun menetelmäksi valittu tapa kiinnostaa lasta. Lapsille paljon käytettyjä menetelmiä ovat erilaiset toimenpiteistä kertovat kuvitetut informaatiokirjaset. Kirjasten vahvuus on siinä, että lapsi voi itse säätää tiedon omaksumisen vauhtia, ja lehtistä voidaan lukea hänelle aina uudelleen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opaskirjanen 4-vuotiaalle lapselle laajasta terveystarkastuksesta. Kirjasessa käydään läpi lapsentasoisesti terveystarkastuksessa tehtäviä toimenpiteitä. Opaskirjanen on kirjoitettu tarinamuotoon, jotta lapsi ymmärtää luetun. Se on kuvitettu mustavalkoisin piirroskuvin, joten lapsi voi itse värittää kuvat.
Opaskirjasen tavoitteena oli, että lapset saavat tietoa terveystarkastuksesta sekä terveydenhoitajat ja vanhemmat lisävälineen kertoa lapsille tarkastuksesta. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on saada lapset tietoisemmiksi terveystarkastuksien sisällöstä. Opinnäytetyön aihe tuli meiltä itseltämme ja muovautui ohjaavan opettajan ehdotuksesta. Opaskirjanen toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Lähetimme oppaan arvioitavaksi Kaakkurin neuvolaan sekä Oulun keskusneuvolaan, ja saimme erittäin hyödyllisiä kehittämisehdotuksia sekä muuta palautetta. Neuvolassa työskentelevillä terveydenhoitajilla on käytännön kokemusta nelivuotiaista, joten palaute oli hyvin käyttökelpoista. Syntynyttä tuotetta voivat hyödyntää esimerkiksi alan ammattilaiset ja opiskelijat sekä neljävuotiaiden lasten vanhemmat.
Projektin vaiheisiin kuuluivat aiheeseen perehtyminen, projektisuunnitelman laadinta, tietoperustan kirjoittaminen, käsikirjoituksen tekeminen, opaskirjasen piirroskuvien piirtäminen ja niiden yhdistäminen tekstiin sekä loppuraportin kirjoittaminen. Tietoperustassamme kävimme läpi neljävuotiaan kehitystasoa eri osa-alueilla, 4-vuotiaan laajan terveystarkastuksen sisältöä sekä lapsen ohjaamista. Opinnäytetyön raporttiosiossa kerroimme projektin toteutuksesta ja lopuksi arvioimme sen onnistumista.
Opinnäytetyötämme voisi jatkossa hyödyntää tekemällä opaskirjasia muillekin kohderyhmille, esimerkiksi 1. luokan laajaa terveystarkastusta varten. Myös opaskirjasen kääntäminen englanniksi voisi olla tarpeellista englanninkielisten asiakkaiden tiedonsaannin turvaamiseksi.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opaskirjanen 4-vuotiaalle lapselle laajasta terveystarkastuksesta. Kirjasessa käydään läpi lapsentasoisesti terveystarkastuksessa tehtäviä toimenpiteitä. Opaskirjanen on kirjoitettu tarinamuotoon, jotta lapsi ymmärtää luetun. Se on kuvitettu mustavalkoisin piirroskuvin, joten lapsi voi itse värittää kuvat.
Opaskirjasen tavoitteena oli, että lapset saavat tietoa terveystarkastuksesta sekä terveydenhoitajat ja vanhemmat lisävälineen kertoa lapsille tarkastuksesta. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on saada lapset tietoisemmiksi terveystarkastuksien sisällöstä. Opinnäytetyön aihe tuli meiltä itseltämme ja muovautui ohjaavan opettajan ehdotuksesta. Opaskirjanen toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Lähetimme oppaan arvioitavaksi Kaakkurin neuvolaan sekä Oulun keskusneuvolaan, ja saimme erittäin hyödyllisiä kehittämisehdotuksia sekä muuta palautetta. Neuvolassa työskentelevillä terveydenhoitajilla on käytännön kokemusta nelivuotiaista, joten palaute oli hyvin käyttökelpoista. Syntynyttä tuotetta voivat hyödyntää esimerkiksi alan ammattilaiset ja opiskelijat sekä neljävuotiaiden lasten vanhemmat.
Projektin vaiheisiin kuuluivat aiheeseen perehtyminen, projektisuunnitelman laadinta, tietoperustan kirjoittaminen, käsikirjoituksen tekeminen, opaskirjasen piirroskuvien piirtäminen ja niiden yhdistäminen tekstiin sekä loppuraportin kirjoittaminen. Tietoperustassamme kävimme läpi neljävuotiaan kehitystasoa eri osa-alueilla, 4-vuotiaan laajan terveystarkastuksen sisältöä sekä lapsen ohjaamista. Opinnäytetyön raporttiosiossa kerroimme projektin toteutuksesta ja lopuksi arvioimme sen onnistumista.
Opinnäytetyötämme voisi jatkossa hyödyntää tekemällä opaskirjasia muillekin kohderyhmille, esimerkiksi 1. luokan laajaa terveystarkastusta varten. Myös opaskirjasen kääntäminen englanniksi voisi olla tarpeellista englanninkielisten asiakkaiden tiedonsaannin turvaamiseksi.