Barn i kris. En kvalitativ undersökning av daghemspersonalens erfarenheter av att bemöta ett barn i kris
Paunonen, Noora; Nordqvist, Annika (2010)
Paunonen, Noora
Nordqvist, Annika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129144
Tiivistelmä
Sammandrag:
Syftet med examensarbetet var att undersöka hurdana erfarenheter och färdigheter behörig daghemspersonal hade av att bemöta ett barn i kris. Det vi främst intresserade oss av var kriser som direkt berörde barnet och därmed avgränsade vi kriserna till dödsfall, skilsmässor och sjukdomar. Den teoretiska ramen för examensarbetet utgjordes av krispedagogik och olika teorier som förklarar hur barn upplever, bearbetar och förstår händelser som orsakar en kris i deras liv. Examensarbetet var ett projekterat arbete för Helsingfors stad, Södra/östra dagvårdsområdet.
I arbetet sökte vi svar på våra frågeställningar genom en litteraturgenomgång och genom en empirisk undersökning. I undersökningen använde vi temaintervju som datainsamlingsmetod. Våra respondenter bestod av behörighet daghemspersonal som hade minst tre års arbetserfarenhet.
Resultatet visade att respondenterna hade erfarenheter av att bemöta ett barn i kris, men att de också ansåg att detta var ett ämne kring vilket det alltid finns mer att lära sig om. Respondenterna tydde sig också gärna till utomstående instanser och experter för att få stöd i bemötandet av det krisdrabbade barnet. Abstract:
The purpose of the degree thesis was to study what kind of experience and skillsets quali-fied day-care personnel have to help a child in crisis. Mostly we focused on crisis that directly concerned the child, and thereby we chose to focus on death, divorce and disea-ses. The theoretical frame for the degree thesis is composed by crisispedagogy, and diffe-rent theories that explain how children experience, process and comprehend a situation that leads to a crisis in their lives. The thesis was a project ordered by the city of Helsin-ki’s southern and eastern day-care unit. In the thesis we looked for answers for our ques-tions from literary works, as well as from an empirical study. In the study we interviewed qualified day-care personnel, who had at least three years of excperience of working in the field.
The results showed that the correspondents had experience to face children in crisis. But it also showed that it is a field where there’s always more to learn. The correspondents also told they turn to third-party instances and experts in the field to get help and infor-mation how to help the child struck by the crisis.
Syftet med examensarbetet var att undersöka hurdana erfarenheter och färdigheter behörig daghemspersonal hade av att bemöta ett barn i kris. Det vi främst intresserade oss av var kriser som direkt berörde barnet och därmed avgränsade vi kriserna till dödsfall, skilsmässor och sjukdomar. Den teoretiska ramen för examensarbetet utgjordes av krispedagogik och olika teorier som förklarar hur barn upplever, bearbetar och förstår händelser som orsakar en kris i deras liv. Examensarbetet var ett projekterat arbete för Helsingfors stad, Södra/östra dagvårdsområdet.
I arbetet sökte vi svar på våra frågeställningar genom en litteraturgenomgång och genom en empirisk undersökning. I undersökningen använde vi temaintervju som datainsamlingsmetod. Våra respondenter bestod av behörighet daghemspersonal som hade minst tre års arbetserfarenhet.
Resultatet visade att respondenterna hade erfarenheter av att bemöta ett barn i kris, men att de också ansåg att detta var ett ämne kring vilket det alltid finns mer att lära sig om. Respondenterna tydde sig också gärna till utomstående instanser och experter för att få stöd i bemötandet av det krisdrabbade barnet.
The purpose of the degree thesis was to study what kind of experience and skillsets quali-fied day-care personnel have to help a child in crisis. Mostly we focused on crisis that directly concerned the child, and thereby we chose to focus on death, divorce and disea-ses. The theoretical frame for the degree thesis is composed by crisispedagogy, and diffe-rent theories that explain how children experience, process and comprehend a situation that leads to a crisis in their lives. The thesis was a project ordered by the city of Helsin-ki’s southern and eastern day-care unit. In the thesis we looked for answers for our ques-tions from literary works, as well as from an empirical study. In the study we interviewed qualified day-care personnel, who had at least three years of excperience of working in the field.
The results showed that the correspondents had experience to face children in crisis. But it also showed that it is a field where there’s always more to learn. The correspondents also told they turn to third-party instances and experts in the field to get help and infor-mation how to help the child struck by the crisis.