TERVEYDEN EDISTÄMINEN LIIKUNNAN AVULLA : Välituntiliikuntaa Lehmon koulun 6.-luokkalaisille
Myllylä, Tiia; Parviainen, Jenna (2018)
Myllylä, Tiia
Parviainen, Jenna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282872
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Liikunta vaikuttaa terveyteen. Välituntiliikunta lisää oppilaiden keskittymiskykyä sekä pirteyttä, ja hyvä fyysinen kunto on positiivisesti yhteydessä koulumenestykseen. Kouluikäisen tulisi liikkua monipuolisesti päivittäin 1 - 2 tuntia, mikä toteutuu vain kolmasosalla suomalaisista lapsista. Välituntiliikunta on yksi tapa lisätä päivittäistä liikuntaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on Lehmon koulun 6. -luokkalaisten terveyden edistäminen. Tavoitteena on motivoida heitä liikkumaan välitunneilla. Tehtävä on toteuttaa koululla toiminnallinen turnausmuotoinen liikuntatuokio. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lehmon koulu.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti liikuntatuokiona. Siitä pyrittiin tekemään innostava ja oppilaita välituntiliikuntaan motivoiva. Palaute kerättiin liikuntatuokion päätteeksi. Palautteen mukaan liikuntatuokio oli onnistunut, sillä se lisäsi oppilaisen halua liikkua enemmän välitunneilla. Toimeksiantaja voisi hyödyntää opinnäytetyön tuotosta järjestämällä turnausmuotoista välituntiliikuntaa jatkossakin. Jatkokehittämisideana voisi olla koko koulun oppilaille pidettävä turnauspäivä, joka toteutettaisiin välitunneilla.
Liikunta vaikuttaa terveyteen. Välituntiliikunta lisää oppilaiden keskittymiskykyä sekä pirteyttä, ja hyvä fyysinen kunto on positiivisesti yhteydessä koulumenestykseen. Kouluikäisen tulisi liikkua monipuolisesti päivittäin 1 - 2 tuntia, mikä toteutuu vain kolmasosalla suomalaisista lapsista. Välituntiliikunta on yksi tapa lisätä päivittäistä liikuntaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on Lehmon koulun 6. -luokkalaisten terveyden edistäminen. Tavoitteena on motivoida heitä liikkumaan välitunneilla. Tehtävä on toteuttaa koululla toiminnallinen turnausmuotoinen liikuntatuokio. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lehmon koulu.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti liikuntatuokiona. Siitä pyrittiin tekemään innostava ja oppilaita välituntiliikuntaan motivoiva. Palaute kerättiin liikuntatuokion päätteeksi. Palautteen mukaan liikuntatuokio oli onnistunut, sillä se lisäsi oppilaisen halua liikkua enemmän välitunneilla. Toimeksiantaja voisi hyödyntää opinnäytetyön tuotosta järjestämällä turnausmuotoista välituntiliikuntaa jatkossakin. Jatkokehittämisideana voisi olla koko koulun oppilaille pidettävä turnauspäivä, joka toteutettaisiin välitunneilla.