Pakkaussuunnitteluprosessin analysointi Sense N Insightin tutkimuspalvelun kehittämisessä
Jokinen, Satu (2018)
Jokinen, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022961
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Sense N Insight -tutkimuspalvelulla tuotettavien tietojen hyödyllisyyden arviointia pakkaussuunnitteluprosessin näkökulmasta. Tuloksia hyödynnetään Sense N Insight -tutkimuspalvelun käyttäjälähtöiseen kehittämiseen, johon työni on tarkoitus tuottaa arvokasta tietoa pakkaussuunnittelijoiden prosessista ja tarpeista.
Työni on tutkimuksellinen kehittämishanke, joka pohjautuu osittain sekä käyttäjäkeskeiseen kontekstuaaliseen suunnitteluun että käyttäjälähtöiseen palvelumuotoiluun. Kontekstuaalinen suunnittelu on työni tietoperusta, palvelumuotoilun toimiessa käytännöllisempänä kehyksenä. Palvelumuotoilun prosessi ankkuroi työni osaksi laajempaa Sense N Insight -tutkimuspalvelun kehittämistä. Muita taustoituksia ovat muotoiluprosessi ja arvomyynti. Esittelemäni muotoiluprosessin tyypittelyt jäsentävät pakkaussuunnitteluprosessin tunnistamista ja arvomyynnin avulla luotaan palvelun kehittämisen strategisia edellytyksiä liiketoiminnan näkökulmasta.
Työssäni olen ensin tunnistanut pakkaussuunnitteluprosessin vaiheita ja niissä ilmeneviä tarpeita. Tämän jälkeen olen syventynyt Sense N Insight -tutkimuspalvelun hyödyllisyyden arviointiin eri vaiheiden osalta.
Työni edustaa laadullista tutkimusta, jonka menetelmistä olen hyödyntänyt sekä strukturoitua että teemahaastattelua. Ensimmäistä tutkiakseni Sense N Insightin kehittäjien näkökulmaa palvelun hyödyntämiseen, jälkimmäistä tutkiakseni tutkimuspalvelun käyttäjiä. Pääasiallinen aineistoni koostuu pakkaussuunnittelijoiden haastatteluista, joissa hyödynsin suunnittelemiani tehtäviä prosessin hahmottamiseksi ja tutkimustiedon hyödyllisyyden arvioimiseksi. Lisäksi aineistoon kuuluu yksi työpaja.
Tuloksena Sense N Insight -kehittäjien sisäisestä haastattelusta on, että tutkimustieton katsotaan olevan hyödyllistä tasaisesti pakkauskehitysprosessin alku-, keski- ja loppuvaiheissa, Lisäksi tuloksena on kuusi pakkaussuunnitteluprosessia ja niistä viiden osalta arviot Sense N Insightin tutkimuspalvelun hyödyllisyydestä.
Päätelmäksi muodostuivat aineiston prosessianalyysiin ja muotoilun prosesseihin perustuen tyypillinen pakkaussuunnitteluprosessi ja sen jäsentely teemoja hyödyntäen: Tausta ja inspiraatio, Konseptit, ja Viimeistely. Lisäksi, perustuen arviointeihin tiedonhankinnasta ja tutkimuspalvelun hyödyllisyydestä, päättelen Sense N Insight -tutkimustiedon tarpeen olevan suurta prosessin alussa, mutta korostuvan erityisesti Konseptit-teeman alla.
Lopuksi, päättelen tutkimustiedon tarpeen olevan huomattava pakkaussuunnitteluprosessissa, mahdollisesti riippumatta yritysasiakkaan alussa antaman briefin laadusta.
Työni on tutkimuksellinen kehittämishanke, joka pohjautuu osittain sekä käyttäjäkeskeiseen kontekstuaaliseen suunnitteluun että käyttäjälähtöiseen palvelumuotoiluun. Kontekstuaalinen suunnittelu on työni tietoperusta, palvelumuotoilun toimiessa käytännöllisempänä kehyksenä. Palvelumuotoilun prosessi ankkuroi työni osaksi laajempaa Sense N Insight -tutkimuspalvelun kehittämistä. Muita taustoituksia ovat muotoiluprosessi ja arvomyynti. Esittelemäni muotoiluprosessin tyypittelyt jäsentävät pakkaussuunnitteluprosessin tunnistamista ja arvomyynnin avulla luotaan palvelun kehittämisen strategisia edellytyksiä liiketoiminnan näkökulmasta.
Työssäni olen ensin tunnistanut pakkaussuunnitteluprosessin vaiheita ja niissä ilmeneviä tarpeita. Tämän jälkeen olen syventynyt Sense N Insight -tutkimuspalvelun hyödyllisyyden arviointiin eri vaiheiden osalta.
Työni edustaa laadullista tutkimusta, jonka menetelmistä olen hyödyntänyt sekä strukturoitua että teemahaastattelua. Ensimmäistä tutkiakseni Sense N Insightin kehittäjien näkökulmaa palvelun hyödyntämiseen, jälkimmäistä tutkiakseni tutkimuspalvelun käyttäjiä. Pääasiallinen aineistoni koostuu pakkaussuunnittelijoiden haastatteluista, joissa hyödynsin suunnittelemiani tehtäviä prosessin hahmottamiseksi ja tutkimustiedon hyödyllisyyden arvioimiseksi. Lisäksi aineistoon kuuluu yksi työpaja.
Tuloksena Sense N Insight -kehittäjien sisäisestä haastattelusta on, että tutkimustieton katsotaan olevan hyödyllistä tasaisesti pakkauskehitysprosessin alku-, keski- ja loppuvaiheissa, Lisäksi tuloksena on kuusi pakkaussuunnitteluprosessia ja niistä viiden osalta arviot Sense N Insightin tutkimuspalvelun hyödyllisyydestä.
Päätelmäksi muodostuivat aineiston prosessianalyysiin ja muotoilun prosesseihin perustuen tyypillinen pakkaussuunnitteluprosessi ja sen jäsentely teemoja hyödyntäen: Tausta ja inspiraatio, Konseptit, ja Viimeistely. Lisäksi, perustuen arviointeihin tiedonhankinnasta ja tutkimuspalvelun hyödyllisyydestä, päättelen Sense N Insight -tutkimustiedon tarpeen olevan suurta prosessin alussa, mutta korostuvan erityisesti Konseptit-teeman alla.
Lopuksi, päättelen tutkimustiedon tarpeen olevan huomattava pakkaussuunnitteluprosessissa, mahdollisesti riippumatta yritysasiakkaan alussa antaman briefin laadusta.