Fysisk aktivitet och inlärning hos barn - en litteraturstudie
Stam, Fanny (2010)
Stam, Fanny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139218
Tiivistelmä
Sammandrag:
Mitt examensarbete behandlar barnens (0-13 år) fysiska aktivitet och inlärning. Syftet med arbetet var att se hurudana studier har gjorts för att befrämja barnens fysiska aktivitet och inlärning 2003-2009.
Jag kommer att se på vilka metoder har använts, vilka resultat det uppkom, nämns Ingegerd Ericssons Bunkefloprojekt och vad vuxna spelar för roll i studierna. Arbetet är avgränsat till Finland, Sverige och Norge och innefattar publicerade studier år 2003-2009. Metoden är en litteraturstudie med drag av systematisk litteraturstudie. Genom manuell och databassökning har jag sökt efter relevant material. Med hjälp av inklusions- och exklusionskriterier kunde jag inkludera sex olika artiklar och projekt till arbetet. Resultatmässigt uppkom det tre gemensamma huvudpunkter i studierna. Barn som rörde på sig och hade bättre motorik hade även bättre förutsättningar för inlärningen. De vuxna spelar en central roll i barnens attityder och livsstil. Det krävs fortsatt forskning inom området fysisk aktivitet och inlärning hos barn.
Arbetet riktar sig åt föräldrar, lärare, idrottsinstruktörer osv. Ju mera den passiva livsstilen ökar desto fler barn får svårigheter i skolan och i det dagliga livet. Vuxna är skyldiga barnen goda förutsättningar för en optimal utveckling. Fysisk aktivitet är en del av förutsättningarna. Abstract:
My thesis work contains children`s (0-13-years age) physical activity and learning. The main purpose was to see what kind of studies had been made about children`s physical activity and learning in 2003-2009.
In the studies I am going to see what kind of methods have been used, what results have come up, has the Bunkeflo-project by Ingegerd Ericsson been mentioned and what kind of role the adults play. I have limitated the work to conclude studies published in Finland, Sweden and Norway in 2003-2009. My work is a literature overview with features from a systematic literature study. The search has been made by manual search and search in da-tabases. I have included six different studies based on inclusion- and exclusioncriterias. Three general main points appeared from the included material. Children who were phys-ically active and had a good motoric movement had better preconditions for learning. The adults play a central role in children`s lifestyles and attitudes. More research in physical activity and learning is highly needed.
My work is directed to parents, teachers, coaches, physical instructors and so on. The in-creasing passive lifestyle results in more children with difficulties in school and everyday life. The adults are obligated to the children preconditions for an optimal development. Physical activity is a part of the preconditions.
Mitt examensarbete behandlar barnens (0-13 år) fysiska aktivitet och inlärning. Syftet med arbetet var att se hurudana studier har gjorts för att befrämja barnens fysiska aktivitet och inlärning 2003-2009.
Jag kommer att se på vilka metoder har använts, vilka resultat det uppkom, nämns Ingegerd Ericssons Bunkefloprojekt och vad vuxna spelar för roll i studierna. Arbetet är avgränsat till Finland, Sverige och Norge och innefattar publicerade studier år 2003-2009. Metoden är en litteraturstudie med drag av systematisk litteraturstudie. Genom manuell och databassökning har jag sökt efter relevant material. Med hjälp av inklusions- och exklusionskriterier kunde jag inkludera sex olika artiklar och projekt till arbetet. Resultatmässigt uppkom det tre gemensamma huvudpunkter i studierna. Barn som rörde på sig och hade bättre motorik hade även bättre förutsättningar för inlärningen. De vuxna spelar en central roll i barnens attityder och livsstil. Det krävs fortsatt forskning inom området fysisk aktivitet och inlärning hos barn.
Arbetet riktar sig åt föräldrar, lärare, idrottsinstruktörer osv. Ju mera den passiva livsstilen ökar desto fler barn får svårigheter i skolan och i det dagliga livet. Vuxna är skyldiga barnen goda förutsättningar för en optimal utveckling. Fysisk aktivitet är en del av förutsättningarna.
My thesis work contains children`s (0-13-years age) physical activity and learning. The main purpose was to see what kind of studies had been made about children`s physical activity and learning in 2003-2009.
In the studies I am going to see what kind of methods have been used, what results have come up, has the Bunkeflo-project by Ingegerd Ericsson been mentioned and what kind of role the adults play. I have limitated the work to conclude studies published in Finland, Sweden and Norway in 2003-2009. My work is a literature overview with features from a systematic literature study. The search has been made by manual search and search in da-tabases. I have included six different studies based on inclusion- and exclusioncriterias. Three general main points appeared from the included material. Children who were phys-ically active and had a good motoric movement had better preconditions for learning. The adults play a central role in children`s lifestyles and attitudes. More research in physical activity and learning is highly needed.
My work is directed to parents, teachers, coaches, physical instructors and so on. The in-creasing passive lifestyle results in more children with difficulties in school and everyday life. The adults are obligated to the children preconditions for an optimal development. Physical activity is a part of the preconditions.