Rekrytointi logistiikka-alalla
Äijälä, Lauri (2018)
Äijälä, Lauri
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022957
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kymmenen logistiikka-alan yrityk-sen verkkosivustoja, jotka tarjoavat työtä Suomessa. Päätavoitteina oli selvittää, mitä logistiikkatoimialalla toimivien yritysten verkkosivustot kertovat työnhakijal-le ja millä tavoin yritysten rekrytointisivut palvelevat työnhakijaa.
Tutkimusta tehdessä sivustoja tutkittiin työnhakijan näkökulmasta ja selvitettiin, mitä sivustot kaiken kaikkiaan tarjosivat työnhakijalle. Opinnäytetyössä selvitet-tiin, millaiset verkkosivustot yrityksillä on, millaista työtä logistiikan alalla on tarjolla, miten yritykset tarjoavat rekrytointimahdollisuuksiaan ja avoimia työ-paikkojaan sekä yritysten tarjoamia koulutus- ja jatkouramahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Käytössä oli lomake, jossa oli tutkimuskysymykset ja vastaukset kerättiin yritysten verkkosivustoilta. Teorian osuus koostuu työnantajakuvasta, oppivasta organisaatiosta sekä ura-kehityksestä. Teoriaosion pääpaino oli työnantajakuvassa ja sen kehittämises-sä. Lisäksi sitä tukemaan on kirjoitettu myös oppivasta organisaatiosta sekä urakehityksestä.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkituista yrityksistä oli ajan tasalla verkkosivustojensa suhteen. Myös rekrytointitiedot olivat kohtuullisen helposti löydettävissä sivustoilta. Yllättävä tulos oli se, että tiedot koulutustarjonnasta ja jatkouramahdollisuuksista olivat erittäin puutteelliset.
Tutkimusta tehdessä sivustoja tutkittiin työnhakijan näkökulmasta ja selvitettiin, mitä sivustot kaiken kaikkiaan tarjosivat työnhakijalle. Opinnäytetyössä selvitet-tiin, millaiset verkkosivustot yrityksillä on, millaista työtä logistiikan alalla on tarjolla, miten yritykset tarjoavat rekrytointimahdollisuuksiaan ja avoimia työ-paikkojaan sekä yritysten tarjoamia koulutus- ja jatkouramahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Käytössä oli lomake, jossa oli tutkimuskysymykset ja vastaukset kerättiin yritysten verkkosivustoilta. Teorian osuus koostuu työnantajakuvasta, oppivasta organisaatiosta sekä ura-kehityksestä. Teoriaosion pääpaino oli työnantajakuvassa ja sen kehittämises-sä. Lisäksi sitä tukemaan on kirjoitettu myös oppivasta organisaatiosta sekä urakehityksestä.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkituista yrityksistä oli ajan tasalla verkkosivustojensa suhteen. Myös rekrytointitiedot olivat kohtuullisen helposti löydettävissä sivustoilta. Yllättävä tulos oli se, että tiedot koulutustarjonnasta ja jatkouramahdollisuuksista olivat erittäin puutteelliset.