Tavoitteena 55 opintopistettä : tutkimus TAMKin liiketalouden opiskelijoiden opintopisteiden kertymisen taustoista lukuvuonna 2016–2017
Leppälä, Sabina (2018)
Leppälä, Sabina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053040
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulurahoituksessa tapahtuneiden muutosten myötä aiempaa suurempi osa ammattikorkeakoulujen valtionrahoituksesta on tulosperusteista. Noin neljäsosa vuosittaisesta rahoituksesta määräytyy opiskelijoiden lukuvuoden aikana suorittamien opintopisteiden perusteella. Keskeinen mittari rahoituksen näkökulmasta on vähintään 55 opintopistettä lukuvuodessa suorittavien opiskelijoiden määrä, joka ei ole TAMKin liiketalouden koulutuksessa toteutunut täysimääräisenä viime vuosina. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona TAMKin liiketalouden koulutukselle. Tavoitteena oli kerätä tietoa niistä seikoista, jotka vaikuttavat liiketalouden opiskelijoiden opintopisteiden kertymiseen ja siten opintojen etenemiseen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena liiketalouden opiskelijoille lukuvuoden 2016–2017 lopussa.
Merkittävimmiksi opintojen etenemiselle haasteita asettaneiksi tekijöiksi opiskelijat kokivat omalla kohdallaan työssäkäynnin opintojen ohella ja opintojen sisältöjen mielekkyyden puutteen sekä usean opintopisteen moduulit ja opintojaksojen liian suuren työmäärän. Opintojen etenemistä merkittävimmin edesauttaviksi tekijöiksi koettiin oma elämäntilanne ja opiskelijatovereilta saatu tuki sekä koulun hyvä ilmapiiri ja lähiopetuksen sopivat aikataulut. Yleisellä tasolla opintopisteiden kertymistä edesauttaisi vastaajien mukaan pienemmät opintomoduulit, mahdollisuus suorittaa enemmän itsenäisiä opintoja, ryhmätöiden vähentäminen, etäopetuksen lisääminen sekä selkeä opintojenseurantajärjestelmä.
Opintopisteiden kertymiseen vaikuttavat monet tekijät. Osaan niistä voidaan pyrkiä TAMKin taholta vaikuttamaan enemmän, osa on seurausta opiskelijan valinnoista tai henkilökohtaisista tekijöistä. Tällöin voidaan kuitenkin pyrkiä edesauttamaan opintojen ja muun elämän, esimerkiksi työssäkäynnin, yhteensovittamista. Kuitenkaan opintopisteiden kertyminen ei voi tapahtua laadun kustannuksella, vaan tulee turvata myös korkeatasoinen opetus ja laaja ammatillinen osaaminen työelämään siirryttäessä.
Vaikka nykyinen rahoitusmalli asettaa ammattikorkeakouluille epäilemättä paineita rahoituksen toteutumisesta, rohkaisee se myös ennaltaehkäisyyn ja aiempaa varhaisempaan välittämiseen. Opintopisteiden seuraaminen lukuvuositasolla antaa mahdollisuudet tukea opiskelijoita jo ennen kuin opinnot merkittävästi viivästyvät ja siten on mahdollista vaikuttaa myös valmistuneista opiskelijoista saatavaan rahoitusosuuteen ja opiskeluyhteisön hyvinvointiin kokonaisuudessaan.
Merkittävimmiksi opintojen etenemiselle haasteita asettaneiksi tekijöiksi opiskelijat kokivat omalla kohdallaan työssäkäynnin opintojen ohella ja opintojen sisältöjen mielekkyyden puutteen sekä usean opintopisteen moduulit ja opintojaksojen liian suuren työmäärän. Opintojen etenemistä merkittävimmin edesauttaviksi tekijöiksi koettiin oma elämäntilanne ja opiskelijatovereilta saatu tuki sekä koulun hyvä ilmapiiri ja lähiopetuksen sopivat aikataulut. Yleisellä tasolla opintopisteiden kertymistä edesauttaisi vastaajien mukaan pienemmät opintomoduulit, mahdollisuus suorittaa enemmän itsenäisiä opintoja, ryhmätöiden vähentäminen, etäopetuksen lisääminen sekä selkeä opintojenseurantajärjestelmä.
Opintopisteiden kertymiseen vaikuttavat monet tekijät. Osaan niistä voidaan pyrkiä TAMKin taholta vaikuttamaan enemmän, osa on seurausta opiskelijan valinnoista tai henkilökohtaisista tekijöistä. Tällöin voidaan kuitenkin pyrkiä edesauttamaan opintojen ja muun elämän, esimerkiksi työssäkäynnin, yhteensovittamista. Kuitenkaan opintopisteiden kertyminen ei voi tapahtua laadun kustannuksella, vaan tulee turvata myös korkeatasoinen opetus ja laaja ammatillinen osaaminen työelämään siirryttäessä.
Vaikka nykyinen rahoitusmalli asettaa ammattikorkeakouluille epäilemättä paineita rahoituksen toteutumisesta, rohkaisee se myös ennaltaehkäisyyn ja aiempaa varhaisempaan välittämiseen. Opintopisteiden seuraaminen lukuvuositasolla antaa mahdollisuudet tukea opiskelijoita jo ennen kuin opinnot merkittävästi viivästyvät ja siten on mahdollista vaikuttaa myös valmistuneista opiskelijoista saatavaan rahoitusosuuteen ja opiskeluyhteisön hyvinvointiin kokonaisuudessaan.