Strategian ja tasapainotetun mittariston laatiminen Ulvilan Autopiste Oy:lle
Itkonen, Tuija (2018)
Itkonen, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803063052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803063052
Tiivistelmä
Tutkimuksellinen kehittämistehtävän aiheena oli strategian laatiminen paikalliselle pk-yritykselle, minkä tavoitteena ovat hallittu ja tasapainoinen kasvu sekä kannattavuus. Jotta asetetut strategiset tavoitteet saavutetaan, päätettiin laatia myös mittaristo, jossa toiminnan eri näkökulmat ovat tasapainossa.
Tutkimusongelmana tehtävässä oli selvittää minkälainen strategia Ulvilan Autopiste Oy:llä pitäisi olla sekä mitkä ovat yrityksen toiminta-ajatus, arvot ja visio. Selvitettiin myös, minkälainen yritys Ulvilan Autopiste Oy haluaa olla tulevaisuudessa ja kuinka kehitystä voidaan mitata. Menestymisen kannalta on oleellista selvittää mitkä ovat yrityksen tärkeimpiä menestystekijöitä ja uhkia sekä selvittää kuinka henkilöstö otetaan mukaan strategian luomisprosessiin ja toimeenpanoon.
Kehittämistehtävässä perehdyttiin tietoperustaan riittävän perusteellisesti, jotta tulokset voitiin esittää perustellusti ja luotettavasti. Lähestymistapana tässä tehtävässä oli laadullinen tapaustutkimus, jossa oli piirteitä konstruktiivisesta tutkimuksesta. Menetelminä käytettiin haastatteluja, havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Kehittämistehtävä tehtiin vuoden 2017 ja alkuvuoden 2018 aikana. Teoriapohjana käytettiin monipuolista kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyväksi sekä perehdyttiin yrityksen kirjanpitoon ja liiketoimintasuunnitelmaan. Ryhmähaastatteluita suoritettiin eri ryhmille, jolloin työntekijät pääsivät mukaan strategiatyöprosessiin ja heidän tietoperustaansa voitiin hyödyntää. Haastattelutilanteissa käytettiin hyväksi myös havainnointia, jonka tulokset kirjattiin tarkasti ylös.
Kehittämistehtävä eteni nykytilaselvityksestä SWOT-, toimiala- ja kilpailija-analyysiä hyväksi käyttäen BSC-mittariston laatimiseen. Tuloksena yritykselle laadittiin visuaali-nen strategia strategiatalon muodossa sekä monipuolinen tasapainoinen mittaristo eri näkökulmat huomioimalla. Tutkija kirjasi myös toimeenpanoehdotuksia yritykselle, jotta mittariston käyttöönotto ja viestiminen henkilöstölle olisi mahdollisimman luontevaa ja ymmärrettävää. Tämän kehittämistehtävän prosessia voidaan monistaa muille aloille ja toisille pk-yrityksille, joiden strategiatyö on vasta alkamaisillaan tai punainen lanka strategian ja mittaristojen laatimisesta koetaan haastavaksi.
Tutkimusongelmana tehtävässä oli selvittää minkälainen strategia Ulvilan Autopiste Oy:llä pitäisi olla sekä mitkä ovat yrityksen toiminta-ajatus, arvot ja visio. Selvitettiin myös, minkälainen yritys Ulvilan Autopiste Oy haluaa olla tulevaisuudessa ja kuinka kehitystä voidaan mitata. Menestymisen kannalta on oleellista selvittää mitkä ovat yrityksen tärkeimpiä menestystekijöitä ja uhkia sekä selvittää kuinka henkilöstö otetaan mukaan strategian luomisprosessiin ja toimeenpanoon.
Kehittämistehtävässä perehdyttiin tietoperustaan riittävän perusteellisesti, jotta tulokset voitiin esittää perustellusti ja luotettavasti. Lähestymistapana tässä tehtävässä oli laadullinen tapaustutkimus, jossa oli piirteitä konstruktiivisesta tutkimuksesta. Menetelminä käytettiin haastatteluja, havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Kehittämistehtävä tehtiin vuoden 2017 ja alkuvuoden 2018 aikana. Teoriapohjana käytettiin monipuolista kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyväksi sekä perehdyttiin yrityksen kirjanpitoon ja liiketoimintasuunnitelmaan. Ryhmähaastatteluita suoritettiin eri ryhmille, jolloin työntekijät pääsivät mukaan strategiatyöprosessiin ja heidän tietoperustaansa voitiin hyödyntää. Haastattelutilanteissa käytettiin hyväksi myös havainnointia, jonka tulokset kirjattiin tarkasti ylös.
Kehittämistehtävä eteni nykytilaselvityksestä SWOT-, toimiala- ja kilpailija-analyysiä hyväksi käyttäen BSC-mittariston laatimiseen. Tuloksena yritykselle laadittiin visuaali-nen strategia strategiatalon muodossa sekä monipuolinen tasapainoinen mittaristo eri näkökulmat huomioimalla. Tutkija kirjasi myös toimeenpanoehdotuksia yritykselle, jotta mittariston käyttöönotto ja viestiminen henkilöstölle olisi mahdollisimman luontevaa ja ymmärrettävää. Tämän kehittämistehtävän prosessia voidaan monistaa muille aloille ja toisille pk-yrityksille, joiden strategiatyö on vasta alkamaisillaan tai punainen lanka strategian ja mittaristojen laatimisesta koetaan haastavaksi.