Hiljainen tietämys asiantuntijaorganisaatiossa
Orava, Hanna (2018)
Orava, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073110
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu Tampereen kaupungin toisen asteen koulutuksen kilpailukykysuunnitelmaan, jossa todetaan, että eläköityvien ja muista syistä poistuvien työntekijöiden tilalle ei lähtökohtaisesti palkata uutta henkilöstöä, vaan työt pyritään jakamaan jäävien kesken. Hiljaisen tietämyksen jakaminen korostuu tällaisissa tilanteissa erityisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä asiat estävät ja mitkä edistävät hiljaisen tietämyksen jakamista opettajien kesken.
Teoreettisessa tietopohjassa käsitellään tiedon määritelmää ja tiedon lajeja, osaamista, hiljaisen tietämyksen jakamista ja yksilön merkitystä tietämyksen jakamisessa. Yksilön käyttäytymiseen hiljaisen tietämyksen jakamisessa vaikuttavat omat henkilökohtaiset kyvyt ja motivaatiotekijät sekä ympäristön tarjoamat mahdollisuudet. Yksilötasolla hiljaisen tiedon jakamisen esteitä tai edistäviä tekijöitä ovat henkilön motivaatio, mahdollisuudet ja kyky jakaa tai ottaa vastaan hiljaista tietoa. Motivaatiolla tarkoitetaan sisäisiä päämääriä tai tavoitteita, jotka saavat aikaan halua hiljaisen tietämyksen jakamiseen. Kyvyllä tarkoitetaan taitoa hiljaisen tietämyksen jakamiseen ja vastaanottamiseen. Mahdollisuudella tarkoitetaan tilannesidonnaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat hiljaisen tiedon jakamiseen. Sanoista Motivation (motivaatio) – Opportunity (mahdollisuus) – Ability (kyky) muodostuu MOA-lyhenne, jota käytetään tutkimuksessa käytettävän teorian tunnuksena.
Tutkimuksessa selvitettiin MOA-teoriaa hyödyntäen hiljaisen tietämyksen jakamista edistäviä tai estäviä asioita Tredun majoitus- , ravitsemis- ja talousalan opettajien kesken.
Teoreettisessa tietopohjassa käsitellään tiedon määritelmää ja tiedon lajeja, osaamista, hiljaisen tietämyksen jakamista ja yksilön merkitystä tietämyksen jakamisessa. Yksilön käyttäytymiseen hiljaisen tietämyksen jakamisessa vaikuttavat omat henkilökohtaiset kyvyt ja motivaatiotekijät sekä ympäristön tarjoamat mahdollisuudet. Yksilötasolla hiljaisen tiedon jakamisen esteitä tai edistäviä tekijöitä ovat henkilön motivaatio, mahdollisuudet ja kyky jakaa tai ottaa vastaan hiljaista tietoa. Motivaatiolla tarkoitetaan sisäisiä päämääriä tai tavoitteita, jotka saavat aikaan halua hiljaisen tietämyksen jakamiseen. Kyvyllä tarkoitetaan taitoa hiljaisen tietämyksen jakamiseen ja vastaanottamiseen. Mahdollisuudella tarkoitetaan tilannesidonnaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat hiljaisen tiedon jakamiseen. Sanoista Motivation (motivaatio) – Opportunity (mahdollisuus) – Ability (kyky) muodostuu MOA-lyhenne, jota käytetään tutkimuksessa käytettävän teorian tunnuksena.
Tutkimuksessa selvitettiin MOA-teoriaa hyödyntäen hiljaisen tietämyksen jakamista edistäviä tai estäviä asioita Tredun majoitus- , ravitsemis- ja talousalan opettajien kesken.