Pelimoottorin käyttö valaistussuunnittelun visualisoinnin työkaluna
Riiste, Tuomas (2018)
Riiste, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083140
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli tutkia pelimoottori Unreal Enginen käyttöä valaistussuunnittelun visualisoinnissa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitä uutta tai hyödyllistä pelimoottori tuo valaistussuunnittelun visualisointiin, tutkia, saadaanko pelimoottorilla tarpeeksi hyvää jälkeä suunnittelua varten, sekä tutkia, onko sen käyttö ajallisesti järkevää tuloksiin nähden.
Työssä käytettiin suunnitteluohjelmaa Autodesk Revitiä tilojen luomiseen, 3D-mallintamisohjelmaa 3dsMaxia, jotta 3D-objektit pystyttiin muokkaamaan pelimoottoria varten, sekä pelimoottori Unreal Engineä itse pelin tekemiseen. Lisäksi vertailussa käytettiin Dialux Evoa.
Työssä tehtiin kaksi erillistä peliä Unreal Enginellä, jotta tulokset olisivat helposti tarkasteltavissa. Ensimmäisessä pelissä suoritettiin pelkkää visuaalista vertailua Unreal Enginen ja Dialux Evon välillä. Siinä osoitettiin, että vaikka pieniä visuaalisia eroja on ohjelmien välillä, ovat ne kuitenkin tarpeeksi samanlaisia, jotta Unreal Engineä voitaisiin harkita valaistussuunnittelun visualisoinnin yhtenä työkaluna.
Toisessa pelissä luotiin kolme erilaista tilaa, joissa kaikissa esitellään erilaisia valaistusratkaisuja, joita pystytään vaihtamaan pelin aikana edestakaisin. Tämä peli toi hyvin esille Unreal Enginen tuomat lisämahdollisuudet valaistuksen visualisointiin, kuten nopeat eri valaisinvaihtojen esittelyn, liikkuvat valot sekä väriä vaihtavat valot. Kaiken pystyy tekemään reaaliaikaisesti pelin sisällä.
Isoimmiksi ongelmiksi pelimoottorin käytössä ilmenivät 3D-mallien käsittelyn ajan vieminen, sekä valaistusdatan, kuten valaistusvoimakkuuden, puuttuminen kokonaan. Kummatkin pelit kuitenkin osoittivat, että Unreal Engine toimii hyvänä lisätyökaluna valaistussuunnittelun visualisoinnissa.
Työssä käytettiin suunnitteluohjelmaa Autodesk Revitiä tilojen luomiseen, 3D-mallintamisohjelmaa 3dsMaxia, jotta 3D-objektit pystyttiin muokkaamaan pelimoottoria varten, sekä pelimoottori Unreal Engineä itse pelin tekemiseen. Lisäksi vertailussa käytettiin Dialux Evoa.
Työssä tehtiin kaksi erillistä peliä Unreal Enginellä, jotta tulokset olisivat helposti tarkasteltavissa. Ensimmäisessä pelissä suoritettiin pelkkää visuaalista vertailua Unreal Enginen ja Dialux Evon välillä. Siinä osoitettiin, että vaikka pieniä visuaalisia eroja on ohjelmien välillä, ovat ne kuitenkin tarpeeksi samanlaisia, jotta Unreal Engineä voitaisiin harkita valaistussuunnittelun visualisoinnin yhtenä työkaluna.
Toisessa pelissä luotiin kolme erilaista tilaa, joissa kaikissa esitellään erilaisia valaistusratkaisuja, joita pystytään vaihtamaan pelin aikana edestakaisin. Tämä peli toi hyvin esille Unreal Enginen tuomat lisämahdollisuudet valaistuksen visualisointiin, kuten nopeat eri valaisinvaihtojen esittelyn, liikkuvat valot sekä väriä vaihtavat valot. Kaiken pystyy tekemään reaaliaikaisesti pelin sisällä.
Isoimmiksi ongelmiksi pelimoottorin käytössä ilmenivät 3D-mallien käsittelyn ajan vieminen, sekä valaistusdatan, kuten valaistusvoimakkuuden, puuttuminen kokonaan. Kummatkin pelit kuitenkin osoittivat, että Unreal Engine toimii hyvänä lisätyökaluna valaistussuunnittelun visualisoinnissa.