Laatujärjestelmän kehittäminen projektiasiakirjoille putkiliikkeessä
Pensamo, Veli (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pensamo, Veli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093174
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää laatujärjestelmä projektiasiakirjoille keskisuuressa putkiliikkeessä. Tavoitteena oli luoda järjestelmällinen dokumentointikokonaisuus projektin aikana tarvittavia tiedostoja ja asiakirjoja varten kansiojärjestelmän muotoon. Opinnäytetyössä liitteenä käytettävien projektiasiakirjojen sisältö on luokiteltu salassa pidettäväksi.
Tavoitteiden saavuttamiseksi oli kartoitettava yrityksen henkilöstön toiveet ja tarpeet dokumentaation rakenteesta, ja sitoutettava heidät kehitystyöhön. Henkilöstön tarpeiden selvittämiseksi järjestettiin kaksi kokousta. Ensimmäisessä kokouksessa keskityttiin selvittämään nykyisen projektidokumentaation ongelmat sekä laatimaan alustava suunnitelma sen kehittämiseksi.
Viimeisessä kokouksessa katselmoitiin työn tulokset sekä tehtiin valinnat ja päätökset projektidokumentaation lopullisesta sisällöstä, rakenteesta, käyttöönotosta ja seurannasta. Kokouksessa henkilöstö pääsi vaikuttamaan lopputulokseen. Palaverien yhteydessä sovittiin toimintatavoista, jotka yhdessä kansiojärjestelmien kanssa muodostavat toimivan kokonaisuuden.
Tavoitteiden saavuttamiseksi oli myös perehdyttävä kirjallisuuteen ja rakentamiseen liittyviin tietopalveluihin sekä oppaisiin, jotta saatiin käsitys hyvän laatujärjestelmän sisällöstä: mitä sillä tavoitellaan, ja miten toimivaa laatujärjestelmää voidaan yrityksessä hyödyntää.
Insinöörityön aikana havaittiin, että suurin osa asiakirjoista oli tarpeen uusia. Kansiojärjestelmän kehittämiseen kuului uusien asiakirjojen laatiminen ja vanhojen päivittäminen vastaamaan nykyhetken tarpeita. Kansiorakenteen järjestyksen osalta tuli miettiä, millä tavalla tarvittavat kansiot olisivat helposti löydettävissä.
Yrityksen työnjohdon osallistuessa aktiivisesti dokumentaation uudistamiseen henkilöstön oli helppo ottaa uudet dokumentaatiokäytännöt vastaan. Näin ollen saatiin luotua mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus palvelemaan koko yrityksen työnjohtoa. Samalla saatiin lisättyä henkilöstön tietoisuutta uudesta asiakirjojen laatujärjestelmästä. Projektin onnistuneen lopputuloksen ja henkilöstön sitoutumisen ansiosta kansiojärjestelmä ja siihen liittyvät toimintatavat otettiin käyttöön yrityksessä.
Tavoitteiden saavuttamiseksi oli kartoitettava yrityksen henkilöstön toiveet ja tarpeet dokumentaation rakenteesta, ja sitoutettava heidät kehitystyöhön. Henkilöstön tarpeiden selvittämiseksi järjestettiin kaksi kokousta. Ensimmäisessä kokouksessa keskityttiin selvittämään nykyisen projektidokumentaation ongelmat sekä laatimaan alustava suunnitelma sen kehittämiseksi.
Viimeisessä kokouksessa katselmoitiin työn tulokset sekä tehtiin valinnat ja päätökset projektidokumentaation lopullisesta sisällöstä, rakenteesta, käyttöönotosta ja seurannasta. Kokouksessa henkilöstö pääsi vaikuttamaan lopputulokseen. Palaverien yhteydessä sovittiin toimintatavoista, jotka yhdessä kansiojärjestelmien kanssa muodostavat toimivan kokonaisuuden.
Tavoitteiden saavuttamiseksi oli myös perehdyttävä kirjallisuuteen ja rakentamiseen liittyviin tietopalveluihin sekä oppaisiin, jotta saatiin käsitys hyvän laatujärjestelmän sisällöstä: mitä sillä tavoitellaan, ja miten toimivaa laatujärjestelmää voidaan yrityksessä hyödyntää.
Insinöörityön aikana havaittiin, että suurin osa asiakirjoista oli tarpeen uusia. Kansiojärjestelmän kehittämiseen kuului uusien asiakirjojen laatiminen ja vanhojen päivittäminen vastaamaan nykyhetken tarpeita. Kansiorakenteen järjestyksen osalta tuli miettiä, millä tavalla tarvittavat kansiot olisivat helposti löydettävissä.
Yrityksen työnjohdon osallistuessa aktiivisesti dokumentaation uudistamiseen henkilöstön oli helppo ottaa uudet dokumentaatiokäytännöt vastaan. Näin ollen saatiin luotua mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus palvelemaan koko yrityksen työnjohtoa. Samalla saatiin lisättyä henkilöstön tietoisuutta uudesta asiakirjojen laatujärjestelmästä. Projektin onnistuneen lopputuloksen ja henkilöstön sitoutumisen ansiosta kansiojärjestelmä ja siihen liittyvät toimintatavat otettiin käyttöön yrityksessä.