Hattumainen juttu : Animaationuken persoonan jäljillä
Saarenmaa, Hanna-Leena (2010)
Saarenmaa, Hanna-Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset seikat vaikuttavat animaationuken persoonallisuuden syntyyn, sekä selventää hahmosuunnittelun prosessin eri vaiheita ja suunnittelijan aktiivista asemaa tässä prosessissa.
Työssä keskityttiin nukkeanimaation Hattumainen juttu hahmosuunnitteluun. Aihetta lähestyttiin ensin animaationuken historian avulla, minkä jälkeen suunnitteluprosessin haasteita avattiin perinteisen animaationuken rakenteen ja ilmaisukeinojen asettamien vaatimusten kautta.
Työn aikana kävi ilmi, että kolme tärkeintä hahmon persoonan kehittymiseen vaikuttavaa kokonaisuutta olivat rakenne ja ulkonäkö, taustatarinat sekä suhde ympäristöön ja muihin hahmoihin. Prosessia rikastavina elementteinä koettiin intuitiiviset, hiljaisen tiedon alueelle menevät päätökset ja sattumien kautta saavutetut innovaatiot.
Työssä keskityttiin nukkeanimaation Hattumainen juttu hahmosuunnitteluun. Aihetta lähestyttiin ensin animaationuken historian avulla, minkä jälkeen suunnitteluprosessin haasteita avattiin perinteisen animaationuken rakenteen ja ilmaisukeinojen asettamien vaatimusten kautta.
Työn aikana kävi ilmi, että kolme tärkeintä hahmon persoonan kehittymiseen vaikuttavaa kokonaisuutta olivat rakenne ja ulkonäkö, taustatarinat sekä suhde ympäristöön ja muihin hahmoihin. Prosessia rikastavina elementteinä koettiin intuitiiviset, hiljaisen tiedon alueelle menevät päätökset ja sattumien kautta saavutetut innovaatiot.