Tampereen Teatterin asiakastutkimus 2009
Posti-Hela, Mari (2010)
Posti-Hela, Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068233
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää Tampereen Teatterin asiakaskunnan taustatietoja ja heidän tyytyväisyyttään Tampereen Teatterin palveluihin. Olen ollut näyttelijänä Tampereen Teatterissa vuodesta 2000. Työnantajani tilasi minulta tämän tutkimustyön, koska Tampereen Teatterin hallinto halusi uutta tutkittua tietoa asiakkaistaan. Edellinen asiakastutkimus on teetetty Synergoksella vuonna 2005.
Suoritin tutkimuksen kvantitatiivisena otantatutkimuksena. Tutkimusajankohta oli 16.10 - 5.12.2009. Otannaksi otin viisi prosenttia Tampereen Teatterin oletetusta katsojamäärästä. Tiedonkeruumenetelmänä käytin lomakekyselyä. Kyselylomakkeet olivat samanlaiset kuin Synergoksen vuonna 2005 tehdyssä tutkimuksessa, joten tiettyjä tutkimustuloksia voidaan myös verrata keskenään. Kyselylomakkeita painettiin 1118 kappaletta, jotka jaoin esityksiin meneville katsojille palautuskuorien kera. Lomakkeita palautettiin minulle 61 prosenttia jaetuista.
Käsittelin tiedot Spss-tilasto-ohjelmalla ja Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Merkittävimpiä tutkimustuloksia olivat katsojien keski-iän nousu neljässä vuodessa 52:stä 58:aan sekä näytelmäkohtaiset tulokset. Katsojat olivat tyytyväisiä teatterin palveluihin, kritiikkiä aiheuttivat tilat, ahtaus ja katsomon penkit. Asiakastutkimuksesta valmistui tutkimusraportti Tampereen Teatterille 25.2 2010. Tutkimustuloksia hyödynnetään ohjelmisto- ja markkinointisuunnittelussa sekä henkilökunnan koulutuksessa.
Suoritin tutkimuksen kvantitatiivisena otantatutkimuksena. Tutkimusajankohta oli 16.10 - 5.12.2009. Otannaksi otin viisi prosenttia Tampereen Teatterin oletetusta katsojamäärästä. Tiedonkeruumenetelmänä käytin lomakekyselyä. Kyselylomakkeet olivat samanlaiset kuin Synergoksen vuonna 2005 tehdyssä tutkimuksessa, joten tiettyjä tutkimustuloksia voidaan myös verrata keskenään. Kyselylomakkeita painettiin 1118 kappaletta, jotka jaoin esityksiin meneville katsojille palautuskuorien kera. Lomakkeita palautettiin minulle 61 prosenttia jaetuista.
Käsittelin tiedot Spss-tilasto-ohjelmalla ja Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Merkittävimpiä tutkimustuloksia olivat katsojien keski-iän nousu neljässä vuodessa 52:stä 58:aan sekä näytelmäkohtaiset tulokset. Katsojat olivat tyytyväisiä teatterin palveluihin, kritiikkiä aiheuttivat tilat, ahtaus ja katsomon penkit. Asiakastutkimuksesta valmistui tutkimusraportti Tampereen Teatterille 25.2 2010. Tutkimustuloksia hyödynnetään ohjelmisto- ja markkinointisuunnittelussa sekä henkilökunnan koulutuksessa.