Koulutus- ja tukimateriaalin laadinta
Hurri, Saija (2018)
Hurri, Saija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123270
Tiivistelmä
Työssä laadittiin kehittämistehtävänä koulutus- ja tukimateriaalia Eltel Networks Oy:n rata- ja tieverkot -liiketoiminnan Turvalaiteprojektit-alueyksikön käyttöön. Materiaalia tullaan käyttämään yrityksen oman henkilöstön koulutuskäytössä sekä osaamista ylläpitävänä ja kehittävänä tukimateriaalina.
Materiaalin tarkoituksena on auttaa koulutettavia perehtymään käytännön tasolla alueyksikön pääasiallisina asennustuotteina olevien turvalaitejärjestelmien asennus-, säätö- ja käyttöönottotoimiin. Tästä syystä materiaaliin sisällytettiin jo heti alkuvaiheessa mahdollisimman kattavasti ohjeita alueyksikön pääasiallisista asennustuotteista. Materiaali toteutettiin vain yrityksen sisäiseen käyttöön.
Materiaalien lopullisen ilmeen tuli olla yrityksen graafisen ohjeiston mukainen ja rakenteeltaan mahdollisimman yhdenmukainen. Lisäksi materiaalien tuli olla selkeitä ja helposti hahmotettavia niin sisällöltään kuin ulkoasultaankin. Ohjeistukset laadittiin alueyksikön pääasiallisista rautatieliikenteen turvaamiseen liittyvistä asennustuotteista kerättyjen tietojen pohjalta.
Työssä käsiteltiin myös oppimista tunnetuimpien oppimisteorioiden kautta sekä kahden näkemyksen kautta. Lisäksi työssä käsiteltiin kouluttajan merkitystä koulutuksen tai ohjaustoiminnan onnistumisessa.
Materiaalin tarkoituksena on auttaa koulutettavia perehtymään käytännön tasolla alueyksikön pääasiallisina asennustuotteina olevien turvalaitejärjestelmien asennus-, säätö- ja käyttöönottotoimiin. Tästä syystä materiaaliin sisällytettiin jo heti alkuvaiheessa mahdollisimman kattavasti ohjeita alueyksikön pääasiallisista asennustuotteista. Materiaali toteutettiin vain yrityksen sisäiseen käyttöön.
Materiaalien lopullisen ilmeen tuli olla yrityksen graafisen ohjeiston mukainen ja rakenteeltaan mahdollisimman yhdenmukainen. Lisäksi materiaalien tuli olla selkeitä ja helposti hahmotettavia niin sisällöltään kuin ulkoasultaankin. Ohjeistukset laadittiin alueyksikön pääasiallisista rautatieliikenteen turvaamiseen liittyvistä asennustuotteista kerättyjen tietojen pohjalta.
Työssä käsiteltiin myös oppimista tunnetuimpien oppimisteorioiden kautta sekä kahden näkemyksen kautta. Lisäksi työssä käsiteltiin kouluttajan merkitystä koulutuksen tai ohjaustoiminnan onnistumisessa.