Videomateriaali sosiaalisen median sisältönä urheiluseuroissa
Kunnas, Jere (2018)
Kunnas, Jere
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133288
Tiivistelmä
Insinöörityössä tehtiin kolme videota painiseuran sosiaaliseen mediaan ja tutkittiin, mitä vaikutuksia julkaisuiden saamaan näkyvyyteen on sillä, että ne ovat videomuodossa. Samalla pyrittiin selvittämään, kannattaako seuraa markkinoida sosiaalisessa mediassa videoiden avulla. Videoiden saamaa näkyvyyttä mitattiin tykkäysten, kommenttien, jakojen ja katselukertojen mukaan.
Videot olivat esittelyvideoita seuran kolmesta eri harjoitusryhmästä, ja ne julkaistiin seuran Facebook-sivuilla. Julkaisujen tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja verrattiin aikaisempien julkaisujen saamiin tykkäyksiin, kommentteihin ja jakoihin. Katselukertoja verrattiin aikaisempiin videojulkaisuihin.
Videoista ensimmäinen saavutti asetetut tavoitteet katselukertojen määrässä, kaksi seuraavaa videota jäi niistä. Kaikkien videoiden keskimääräinen katseluaika oli myös hyvin alhainen. Tykkäysten määrissä kaikki videot ylittivät asetetut tavoitteet. Kommenttien ja jakojen määrät olivat samankaltaisia kuin verrattavissa julkaisuissa.
Insinöörityössä toteutettujen videoiden vähäisistä katselukerroista huolimatta videoilla on mahdollista saavuttaa paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tästä on monia esimerkkejä sosiaalisessa mediassa. Videoiden tulisi herättää riittävästi mielenkiintoa katsojissa, jotta näkyvyyttä saavutettaisiin. Kekseliäät ja mielenkiintoiset videot sosiaalisessa mediassa saavuttavat usein laajasti näkyvyyttä.
Videot olivat esittelyvideoita seuran kolmesta eri harjoitusryhmästä, ja ne julkaistiin seuran Facebook-sivuilla. Julkaisujen tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja verrattiin aikaisempien julkaisujen saamiin tykkäyksiin, kommentteihin ja jakoihin. Katselukertoja verrattiin aikaisempiin videojulkaisuihin.
Videoista ensimmäinen saavutti asetetut tavoitteet katselukertojen määrässä, kaksi seuraavaa videota jäi niistä. Kaikkien videoiden keskimääräinen katseluaika oli myös hyvin alhainen. Tykkäysten määrissä kaikki videot ylittivät asetetut tavoitteet. Kommenttien ja jakojen määrät olivat samankaltaisia kuin verrattavissa julkaisuissa.
Insinöörityössä toteutettujen videoiden vähäisistä katselukerroista huolimatta videoilla on mahdollista saavuttaa paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tästä on monia esimerkkejä sosiaalisessa mediassa. Videoiden tulisi herättää riittävästi mielenkiintoa katsojissa, jotta näkyvyyttä saavutettaisiin. Kekseliäät ja mielenkiintoiset videot sosiaalisessa mediassa saavuttavat usein laajasti näkyvyyttä.