Toteutusmallin tuottaminen ja siirtäminen koneohjausjärjestelmään
Kelahaara, Jokke (2018)
Kelahaara, Jokke
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa esimerkki kadun toteutusmallin eli koneohjausmallin tuottamisesta ja siirtämisestä koneohjausjärjestelmään. Tavoitteena oli, että opinnäytetyötä voidaan käyttää ohjeistuksena malleja laatiessa. Koneohjausjärjestelmien käyttö infrarakentamisessa on yleistä, joten osaavia toteutusmallien tekijöitä, jotka osaavat laatia mallit ja siirtää ne kaivinkoneisiin, tarvitaan entistä enemmän. Yhtä oikeaa tapaa tuottaa toteutusmalli ei ole, joten opinnäytetyössä esitettiin havainnekuvien avulla tapa, joka työharjoittelussa on opittu.
Opinnäytetyön pääosiossa eli mallinnuksessa käytiin läpi tietomallinnuksen perusteita ja esitettiin havainnekuvien avulla esimerkki kadun ylimmän yhdistelmäpinnan toteutusmallin tuottamisesta 3D-Win-ohjelmistolla. Lähtökohtana oli kadun keskilinjan taiteviiva ja lopputuloksena saatiin Inframodel-tiedonsiirtoformaattiin kirjoitettu pintamalli. Työn lopuksi näytettiin vielä, kuinka Novatronin koneohjausjärjestelmä liitetään Infrakit-pilvipalveluun ja tuotettu toteutusmalli siirretään kuljettajan käyttöön. Mallintamisen eri vaiheiden ohjeistuksia löytyy verkosta, mutta tässä työssä niistä on koottu yhtenäinen paketti.
Tutkimusaineistona työssä käytettiin Pasi Laurilan Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet -kirjaa, verkkolähteitä ja opinnäyte-/diplomitöitä. Työn tuloksena saatiin aikaan helposti ymmärrettävässä muodossa oleva ohjeistus mallinnuksen eri vaiheista ja tietopaketti koneohjauksen perusteista sekä tietomallinnuksesta.
Opinnäytetyön pääosiossa eli mallinnuksessa käytiin läpi tietomallinnuksen perusteita ja esitettiin havainnekuvien avulla esimerkki kadun ylimmän yhdistelmäpinnan toteutusmallin tuottamisesta 3D-Win-ohjelmistolla. Lähtökohtana oli kadun keskilinjan taiteviiva ja lopputuloksena saatiin Inframodel-tiedonsiirtoformaattiin kirjoitettu pintamalli. Työn lopuksi näytettiin vielä, kuinka Novatronin koneohjausjärjestelmä liitetään Infrakit-pilvipalveluun ja tuotettu toteutusmalli siirretään kuljettajan käyttöön. Mallintamisen eri vaiheiden ohjeistuksia löytyy verkosta, mutta tässä työssä niistä on koottu yhtenäinen paketti.
Tutkimusaineistona työssä käytettiin Pasi Laurilan Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet -kirjaa, verkkolähteitä ja opinnäyte-/diplomitöitä. Työn tuloksena saatiin aikaan helposti ymmärrettävässä muodossa oleva ohjeistus mallinnuksen eri vaiheista ja tietopaketti koneohjauksen perusteista sekä tietomallinnuksesta.